Tömegközlekedés, avagy ne lépj a lábamra, mert én is azon járok
2017. április 01. írta: Szőnyi Judit

Tömegközlekedés, avagy ne lépj a lábamra, mert én is azon járok

A tömegközlekedési eszközök használata során gyakran találkozhatunk azzal a szituációval, amikor utastársaink ingerülten beszélnek a másikhoz/egymáshoz olykor semmiségnek tűnő dolgok miatt. De vajon mi lehet ennek az oka?

Nem is olyan régen, miközben Budapest egyik pontjából a másikba utaztam, szemtanúja lehettem egy szinte mindennapos konfliktushelyzetnek a villamoson. Az eseményeket ezúttal mérhetetlen izgalommal kísértem figyelemmel, amik aztán ennek a bejegyzésnek a megírására is ihlettek.

Az eset a 6-os villamoson történt épp csúcsforgalomban – vagyis annyira sokan voltunk, hogy szinte mozdulni sem lehetett –, amikor a jármű két ajtaja közötti térben egy hölgy, aki nem tudott kapaszkodni, mert nem volt mibe (ahogy ezt az előző bejegyzésem is írtam), egyensúlyozás közben rálépett a mellette álló, és nem mellesleg kapaszkodó férfi lábára. Az asszony, aki egyébként épp a kislányával utazott, az illemnek megfelelően elnézést kért, persze mindhiába. A taposást elszenvedő utasnak ez nem volt elég, sőt valószínűleg semmilyen egyéb reakció nem felelt volna meg a számára, a hölgy bocsánatkérésére erélyes és kissé ingerült hangon azt felelte: „nem tudom feltűnt-e, de én is azon járok”. Ennyi épp elég volt ahhoz, hogy a balesetből egy agresszív szóváltás alakuljon ki közöttük, ami egészen odáig fajult, hogy a férfi már az ártatlan kislányt is sértegetni kezdte.img_2270.JPGNa, de hogy miért írtam le mindezt? A tömegközlekedési eszközök igénybevételekor akárcsak az élet megannyi helyzetében, amikor emberekkel érintkezünk, és interakcióba lépünk velük, szerepeket veszünk fel, amiket az adott környezetben és szituációban elvárt viselkedési szabályok összessége hoz létre. Például, hogy a diák-szerepben hogyan viselkedj, amikor egy tanórán ülsz, vagy ha a beteg-szerepben az orvosi rendelőben várakozol. Ezek az illemszabályok pedig kölcsönösségen alapulnak, elvárjuk, hogy mindenki betartsa őket, ha viszont valaki mégis megszegi őket, az például megbotránkozást kelthet (Dúll – Varga 2015:38–39).

Amikor felszállunk egy-egy járműre, az utas szerepét öltjük magunkra, azonban számos társas szituációval ellentétben, ez esetben nehezen határozhatók meg az említett, helyzeti jellegű illemszabályok. Az emberek fejében eltérő normák, elképzelések alakulhatnak ki arról, hogyan illik, vagy kellene viselkedni utazás közben.

Az általam említett példánál a férfit részben az zavarhatta – és esélyesnek tartom, hogy a helyében sok másik utas csakugyan felhúzta volna legalább a szemöldökét, már csak a cipője összekoszolása miatt is –, hogy a nő látszólag figyelmen kívül hagyta, hogy ő is ott van. Ezáltal megszegte azt az íratlan szabályt, hogy utazás közben figyeljünk utastársainkra, és ne tapossuk össze egymást. Persze, magától értetődő módon a helyzetet a környezet sajátosságai is befolyásolták: a nő nem tehet arról, hogy a térnek azon részébe, ahol ő állt, nem helyeztek el kapaszkodót, és hogy a fizika törvényei alól ő sem képez kivételt. (Az egyensúlyát azért vesztette el, mert a villamos hirtelen gyorsulni kezdett.)

Ráadásul az eddig elmondottakhoz szorosan kapcsolódik még egy nagyon fontos dolog, méghozzá a térközszabályozás, vagyis hogy eltérően viszonyulunk az emberekhez (barát, idegen), és ennek megfelelően változik a személyek közötti fizikai távolság is (ennek mértéke kultúránként különböző lehet).

A tömegközlekedés során egy kis térben zsúfolódunk össze, ráadásul többségében számunkra teljesen idegen emberekkel. Emiatt sokszor akaratunk ellenére túl közel kerülünk utastársainkhoz, aminek egyenes következménye lehet, hogy olykor nem csak megszegjük az adott környezetben elvárt/elvárható illemszabályokat, de feszélyezettek is lehetünk amiatt, hogy ismeretlen emberek a privát szféránkba hatolnak (Dúll – Varga 2015:40). Ezek alapján tehát érthető, hogy miért harapják le szinte egymás fejét egy aprócska ballépés miatt is az utasok.

Érdekel, hogy milyen hatások érnek a tömegközlekedés során Budapesten? Kövesd a Budapestjárót a Facebookon!

Fotó: Szőnyi Judit

Felhasznált irodalom: Brózik P. – Dúll A., 2015, Nagyváros-üzemmód, A városi környezet szuggesztiós hatásainak környezetpszichológiai elemzése. In Dúll A. – Varga A. (szerk.), Rábeszélőtér. Budapest: L'Harmattan Kiadó. 33-47, felhasznált: 38-40.

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr5412393781

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pepe135 2017.04.02. 23:36:04

"A táska ül"
1. megkérem a gazdáját, vegye el onnan.
2. Ha nem teszi, megfogom és az ölébe teszem,majd leülök.
(ha kell, a szükséges mértékű fizikai kontrollt alkalmazok ) :)

Duplaxiii 2017.04.02. 23:37:04

Ez ma Magyaország!
A gond picit más, én ezt kezdtem alkalmazni.
Nem kell, nincs szükség a türelem-veszekedés folyamatához egy lassú átmentenek lezajlania!
Napjainkban a bkv-n az üzletekben stb. mindenhol jellemző, hogy fulltahók mozognak környzeteünkben. Ilyeneknek tartom a szőke telefonáló pcsákat is, a tolakodókat, a helyzetűkkel tüntetőleg visszaélőket is.
Te legyél alapból udvarias! De csak induláskor. Ha véletlenül meglöksz valakit, legyél udvarias. De ha ez indulatok sorát váltja ki, akkor azonnal(!!!!) kapcsolóüzemben lép át a leghangosabb stílusodba és továbbra is tisztességes stílusban, de azonnal tedd helyre a dolgokat.
Ha nem tesze, akkor is te leszel a megbélyegzett, így azonban pozitívan kerülsz ki a helyzetből.
Igen, ha sorban állsz és valaki eléd tolakszik, akkor azonnal lépj, de erőből, fölényből. Ne bzmegholj, ne anyázz! Mert az az ő szintje és ha te nem így beszélsz, még idegesebb lesz és kiesik a szerepéből.
Pár hete egy boltban kötött belém egy kövér alkoholista, miközben hozz nem értem, hozzá nem szóltam, csak megcsúsztam a felmosott padlón. Először halkan rákérdeztem, hozzám szól? Tovább anyázott, akkor halkan jeleztem, hogy nem tudom ki ő, de most ne csinálja, rossz napom van... Ő folytatta... Én átkapcsoltam fullba, rendbe tettem, a bolt összeszaladt és én kényelmesen fizettem és mosolyogva kisétáltam. Ő meg bent kussolt és nem mert kijönni.
A magyar nem áll ki magáért, a postán, a hivatalokban, és aki kiáll, azt bélyegzi meg a sunyi kussoló tömeg.

midnight coder 2017.04.02. 23:37:36

Mondjuk ennél egy nagyságrenddel komolyabb problémának érzem a tömegközlekedési eszközökön az agresszív, részeg, ordítozó, vagy jobb esetben csak csendben bűzlő hajléktalanokat. Mert hogy jóval többen vannak mint a tapló de amúgy normális utastársak.

Benbe · http://www.benbe.hu 2017.04.02. 23:37:58

Engem az indokolatlanul közel állók zavarnak, amikor egy majdnem ües járművön csak azért is az én kapaszkodómat akarja megtalálni. És akkor indul a kiszorítósdi: az addig kényelmes testhelyzetemből elkezd egyre messzebb lökni a kapaszkodótól, és végül kénytelen leszek egy másikhoz átmenni, ha tovább szeretnék olvasni például.
Akik fizikai károkat is okoznak, azok azok, akik egyszerűen átgyalogolnak a hátizsákomon. Hagyjam a hátamon inkább?
süti beállítások módosítása