Alkalmazkodunk a környezetünkhöz, de összemenni vagy megnőni nem fogunk
2017. március 29. írta: Szőnyi Judit

Alkalmazkodunk a környezetünkhöz, de összemenni vagy megnőni nem fogunk

Eltérőek vagyunk, eltérő adottságokkal. Te kényelmesnek találod a tömegközlekedési eszközök kialakítását?

Akárcsak a hétköznapokban számos tárgyunk használata során, a tömegközlekedési eszközök igénybevételekor is valamennyien találkozhatunk olyan kialakításokkal, amik nem igazán, vagy egyáltalán nem felelnek meg a méreteinknek, legyen szó magasságról vagy testalkatról.

A járműveken elsősorban a székek, a kapaszkodók, valamint a jelzőgombok elhelyezésének és méretének van kimagasló szerepe, hiszen rendkívül kellemetlen – bár ha derűsen nézzük, akkor inkább mókás – tud lenni, amikor úgy kell, vagy legalábbis kellene használnunk őket, hogy nem teljesen összeegyeztethetőek a saját adottságainkkal. Akadnak olyan kialakítások is, amikor nincs mód a szükséges cselekedetek végrehajtására, például a megkapaszkodásra, vagy akadályokba ütközünk egy nem teljesen előnyösen elhelyezett cső miatt. Sőt, ezeken túl találkozhatunk olyan elrendezésekkel vagy tárgyakkal is, amelyek láttán nem teljesen világos, hogy mi vagy inkább ki járt a tervezők fejében a megálmodásukkor. Nézzünk is néhány érdekes példát ezekre!

A 47/49-es villamosokon, a mennyezet középen elhelyezett csövek mentén nem egyszerű alacsony termetűként utazni. De van rá – nem teljesen biztonságos – mód.img_2302.JPG

A 4-es és a 6-os villamoson csúcsidőben – amikor mozdulni sem lehet, mert olyan sokan vannak –, ha a két ajtó közötti térbe szorulsz, már nem csak akkor vagy gondban, ha alacsony vagy, középen ugyanis nincs kapaszkodó. Marad a többi utasnak dőlés és/vagy az egyensúlyozás.img_2281.JPG

Szintén a 4-es és a 6-os villamoson tapasztalható, hogy a közvetlenül ajtók mellett elhelyezett ülésekre, ha egy kb. 160-165 centiméter magas ember ül le, nem ér le a lába. Így nem csak kényelmetlen az utazás, de vicc tárgyává is tehetik azt az adott személyt (személyes tapasztalat).img_2288.JPG

Az 1-es metrón az ajtók, de a lelógó kapaszkodók is alacsonyabban vannak, mint a többi metrón. Ez zavaró lehet azok számára, akik elég magasak ahhoz, hogy a fejükkel – legalább – súrolják őket.img_2257.JPG

Az 1-es metrón az ülések közti tér is szokatlanul kicsi. Az üléseket emiatt gyakran rendellenesen (oldalasan ülve) használják.img_2070.JPG

A 69-es villamos egy-egy ajtajához négy ajtónyitó gombot is elhelyeztek, kicsikre-nagyokra egyaránt gondoltak. Csak aztán győzz választani közülük.img_2236_1.JPG

A rejtélyes másfél ember számára létrehozott ülések a buszokon és a trolikon. Vajon a kisgyermekesekre vagy a telt testalkatúakra gondoltak a kialakításkor? (Kisgyermek híján plüsst használtam.)img_2209.JPGValamennyi példa tekinthető kisarkítottnak, hiszen egy-egy tömegközlekedési eszközön nem csak egy adott helyen lehet ülni vagy állni, a döntés pedig mindig a miénk. Ráadásul ha eltekintünk attól, hogy a kialakítások olykor valóban kissé átgondolatlannak, elméleti síkon mozgónak tűnnek, lássuk be, hogy belekötni bármibe belelehet, de megvalósítani azt, hogy egy szék vagy egy kapaszkodó, és azok elhelyezése mindig, minden körülmények között, mindenki számára tökéletes legyen, talán nem is lehetséges (habár állítható ülésekkel és kapaszkodókkal közelebb jutnánk a megoldáshoz). Ami a magasnak megfelelő, az alacsonynak elérhetetlen, amit a teltkarcsú kényelmesnek talál, azt az átlagos-testalkat furcsának, és így tovább, hiszen a kategorizálás itt még nem ér véget.

Ugyanakkor, ha pozitívan gondolkodunk, a tömegközlekedési eszközök változatos, nem mindig előnyös elrendezése által megtanulhatunk alkalmazkodni a környezetünkhöz. Az már egy másik kérdés, hogy a megoldásaink mennyire körülményesek, kényelmesek és biztonságosak.

Érdekel, hogy milyen hatások érnek a tömegközlekedés során Budapesten? Kövesd a Budapestjárót a Facebookon!

Fotók: Szőnyi Judit

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr8512360325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása