Örök háború a mozgólépcsőkön
2017. május 07. írta: Szőnyi Judit

Örök háború a mozgólépcsőkön

Így szül vitát egy eszköz a tömegközlekedés során, aminek nem tisztázott a használata. Te a jobb vagy a bal oldalon állsz, amikor mozgólépcsőn utazol?

A tömegközlekedés egyik legkényesebb témája a mozgólépcsők használatának módja, ennek legfőbb oka az, hogy jelentősen megoszlik az emberek véleménye arról, hogyan is kellene utazni rajtuk. Az egyik oldal képviselői azt mondják, hogy szükség van a bal és jobb oldali sáv különválasztására, vagyis hogy a jobb oldalon álljanak, a bal oldalon pedig sétáljanak az utasok. A másik tábor szerint a sávok szétosztása lassítja az utazóközönség haladását, és nem mellesleg bosszantó, sőt veszélyes is a mozgólépcsőn való gyaloglás. A harmadik, kevésbé szélsőséges csoportba azokat sorolnám, akik látva mindkét opcióban az előnyöket és a hátrányokat nem foglalnak állást egyik mellett sem. Tekintve, hogy a téma valóban mély indulatokat képes generálni, igyekszem én is az utóbbi nézetnek megfelelően pártatlanul, objektíven megközelíteni a kérdéskört.img_3178_1.JPGA napokban a következő párbeszédnek lehettem a tanúja, miközben épp a mozgólépcsőn álltam:

- Még lökj is fel! – mondta a nő, mire a másik utas visszaszólt:

- Akkor ne állj az út közepére!

Csakhogy tisztázzam a szituációt: egy felfelé sétáló utas el akart menni egy nő mellett, aki azonban a mozgólépcső középen állt, a gyalogló ezért kissé meglökte, hogy elférjen mellette, innen pedig egyenes út vezetett a felháborodáshoz. És akkor most jön a kérdés: kinek van igaza, és mi alapján hozzunk ítéletet?

A mozgólépcsőn sétálást ellenzők álláspontját támasztja alá az M5 csatorna online felületén nem régen közölt cikk, mely szerint a Greenwichi Egyetem (friss) kutatása rámutatott, hogy az emberek csupán 25 százaléka sétál fel a mozgólépcsőn, a fennmaradó 75 százalék pedig egy helyben állva megvárja, hogy a lépcső vigye fel vagy le. Matematikailag ez azt jelenti, hogy az utasok egynegyede elfoglalja a közlekedésre alkalmas tér felét, amit ebben a vonatkozásban helypazarlásként értelmezhetünk.

A kísérlet három héten át tartott London egyik legforgalmasabb metrómegállójánál, Holbornnál, ahol az egyetem kutatói arra utasítgatták az utasokat, hogy hova álljanak a mozgólépcsőn. Az eredmények szerint az egyik mozgólépcső átlagosan reggel fél 9 és fél 10 között 12745 utast szállított, ez a szám az egymás mellé állással, tehát a sétálók kiiktatásával 16220-ra emelkedett. Véleményem szerint ezt az eredményt tekinthetjük egy elfogulatlan bizonyítéknak arra, hogy egymás mellett állva valóban több utast képes szállítani egy mozgólépcső, ez a mód tehát gyorsítja a fel- és lejutást. Csakhogy ez az elképzelés számomra egy kicsit robotszerű, mintha futószalagra helyeznének minket egyéni döntések nélkül.img_2665.JPGA mozgólépcsőn sétálók ellen a leggyakrabban felhozott érv a következő kérdés: miért kell(ene) mozogni egy már amúgy is mozgó lépcsőn? A válasz szerintem három dologban rejlik:

1. a mozgólépcső is egy lépcső, a lépcső pedig azért van, hogy le- és felmásszanak rajta,

2. siet az adott illető,

3. őrjítő tud lenni egyes mozgólépcsők tempója.

Az utóbbi kettőt leginkább egy közúti közlekedéshez tudnám hasonlítani, amikor egy kétsávos, egyirányba haladó úton egy autó gyorsabban szeretne menni, mint a többi, vagy azért, mert siet, vagy azért, mert lassú számára az adott tempó. Erre pedig rendkívül hasznos az a plusz egy sáv, feltéve, ha nincs tele autóval, és van mód az előzésre.

Gondolhatjuk azt a mozgólépcsőn sétálókról, hogy a pillanatnyi érdekeiket mások érdekei fölé helyezik, hiszen a bal oldali sávban való gyaloglásukkal némileg lassítják a forgalmat, ahogy azt a kutatási eredmények is mutatják. Azt viszont sosem tudhatjuk, akárcsak az autós közlekedés esetén, hogy ki éppen hová, és miért siet annyira. Ugyanakkor bármilyen környezetről, helyzetről is legyen szó, bárkit bosszanthat az, ha az útjába állnak, és meggátolják a haladásban.

Van még egy fontos dolog: ugyan napjainkban már nincsenek kiírások arra vonatkozóan (legalábbis én már nagyon régóta nem találkoztam velük), hogy tegyük lehetővé mások számára a mozgólépcsőzés során a jobb oldali sávban való gyaloglást, de pár éve még voltak. Ez a hivatalos jelzés pedig nem csak felhívta a figyelmünket többé-kevésbé arra, hogyan cselekedjünk, de egy szokás elsajátítását is elősegítette. Felteszem ugyanis, hogy nem én vagyok az egyetlen, aki anno innen tudta meg, hogy milyen szabály mentén kell mozgólépcsőzni.img_2137_1.JPGMegfordítva a nézőpontunkat, feltételezhetjük, hogy a mozgólépcső jobb oldalán álldogálók lusták (merthogy vannak, akik ezt gondolják), de talán akad közöttük olyan is, akik mozgásszervi problémákkal vagy egyéb betegségekkel küzdenek, de az is lehet, hogy csak szimplán hosszú és fárasztó napon vannak túl. Ők csakugyan bosszankodhat(ná)nak azon, hogy a jobbra állás miatt némileg később érik el az úticéljukat, ráadásul egy-egy sétáló akár meg is zavarhatja a nyugalmukat.

Nehéz igazságot tenni, az viszont tény, hogy vannak helyzetek, amikor érdemes a közös jót az egyéni érdekek fölé helyezni, például csúcsforgalomban mindkét sávot álló pozícióra használni a gyorsabb közlekedésért. Azt pedig lássuk be, hogy matematika ide vagy oda a legtöbb ember számára nem jelent különösebb fáradtságot (ez alól természetesen kivételt képeznek azok, akik testi adottságuknál fogva nehézségekkel küzdenek), ha a jóval kisebb utas szám esetén nem zárják el az utat azok elől, akik várakozás helyett sétálni szeretnének a mozgólépcsőn. Nem árt belegondolni abba sem, hogy ha valaki mégsem így cselekszik, azt nem feltétlenül rosszindulatból teszi, lehet, hogy csak elfelejtkezett magáról vagy egyszerűen (még) nem ismeri ezt az íratlan szabályt. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a figyelemfelhívásnak a lökdösésen túl van más módja is, vagy a tömegközlekedés során megszűnünk értelmes emberi lények lenni, és elfelejtünk verbálisan kommunikálni?

Érdekel, hogy milyen hatások érnek a tömegközlekedés során Budapesten? Kövesd a Budapestjárót a Facebookon!

Fotók: Szőnyi Judit

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr8012457537

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

albibacsi 2017.05.08. 21:34:48

Mi ez a baromság, hogy robotszerű?

A jobbra kényszerülős debilitás legszebb példája, amikor befut a 4-es Kelenföldre, és csak 1 lépcső megy felfelé (miért is ne, ha pedig akár 2 is mehetne felfelé), de a tömeg 1 sorban halad felfelé jobbra állva. Ahelyett, hogy 2 sorban tenné megduplázott kapacitással.

A másik cukiság, hogy mindig van 1-2 hülye, aki annyira sietni akar lefelé a mozgólépcsőn, amikor még van 2 perc az indulásig. Hova a bánatba rohannak ezek az idióták?

lezlidzsi84 2017.05.08. 22:15:00

Kapacitás szempontjából az a legjobb, ha mindkét oldalon haladnak az emberek, mivel ekkor a legkisebb az esélye a fellépésnél és lelépésnél kialakuló torlódásnak. Persze erre nem mindenki képes (idősek, betegek), ezért az M4-nél a Kálvinon leszálló tömeg tekinthető ideálisnak: a jobb oldal áll, a bal oldalon folyamatosan haladnak az emberek, így minimális a torlódás fellépéskor.

Seravy 2017.05.08. 22:26:20

A jobb kezemben van a szatyor/táska/akármi, tehát a ballal kell kapaszkodni tehát balra állok. Aki a másik kezében fogja a holmiját az a másik oldalra áll. Ha meg sietek akkor vagy üres a lépcső és akkor megyek gyorsabban gyalog, vagy vannak előttem és akkor meg nem probálkozom ilyen hülyeséggel. Mit kell ezt így túlbonyolítani?

dare 2017.05.08. 22:33:11

Jobbra kell állni mindig. :D

2017.05.08. 22:56:53

a legszarabb amikor mindenki szembe jön! a deákon állandóan a lefelé haladón futok fel, hogy este ne kellejen edzenem külön

2017.05.08. 23:15:57

@albibacsi: Te Ausztriában ne nagyon mozgólépcsőzz, mert fel fognak lökni, ha a bal oldalon álldogállsz, és nem haladsz. És még annyit sem mondanak, hogy "entschuldigung", ugyanis ritka paraszt szokás eállni a haladósávba.

Duplaxiii 2017.05.08. 23:33:54

Remek poszt estére!
Boldog lény lehetsz, ha ez foglalkoztat.
Olyanra gondoltál, hogy jobbkezes-balkezes?
És arra, hogy ha sietsz, akkor udvarisan szólsz és elengednek?
Törvény erre is!
Gondolm az nem zavar, amikor az ellenőrök reggel a csúcsban a lelépő fél méteren blokkolnak és keresgeted a bérletedet? Mert elől nem lehet, mert a zsebtolvajokkal senki, te sem foglalkozol...

Mrs.Columbo 2017.05.08. 23:48:05

@albibacsi: Attól, hogy neked nem kell sietni, másnak lehet, hogy azon a 2 percen múlik, hogy elérje a vonatot. Idióta.

Treff Bubi 2017.05.09. 00:02:28

A metróból kiözönlő tömegnek az a legjobb, ha a mozgólépcső elején két sorban ürítik le minél gyorsabban az állomást, utána be lehet sorolni egymás mögé.
Az autós hasonlat azért sántít, mert amíg egy pályán a belső sávban előzve komoly időt nyerhetünk, mondjuk két város között, a mozgólépcsőn felsétálva talán 1 perc a maximum, amivel megelőzzük az egy helyben állókat - ez gyakorlatilag semmi, inkább pszichológiai kielégülés, hogy a saját sorsomat én irányítom.
Egyszerűen arról van szó, hogy az emberek egy része képtelen elfogadni, hogy nem ő irányít, és még azon a pár 10 méteren is muszáj tolakodni, csak hogy úgy érezze, a kezében van a gyeplő. Egy esetet látok jogosnak, ha mondjuk lefelé menet az esti metrót akarod elérni, miközben 13 perc múlva jön a következő.

2017.05.09. 00:12:03

@Treff Bubi: És az elég jogos, amikor a vonatodhoz rohansz a Keletiben, mert a következő nem 13 perc, hanem jó 2 óra múlva indul? A parasztja meg ott tömörül a baloldali haladósávban, és meg van sértődve, amikor arrébb tolom, hogy "bocsi". (Ja, és a legszebb, hogy időben indulsz el, de a BKV-nál a menetrend csak ajánlás).

Cirrus 2017.05.09. 00:19:59

A mozgólépcső általában olyan hangos, hogy nem könnyű valakit udvariasan megkérni, hogy álljon már odébb, de persze meglökni sem kell. Én megpróbálok átcsúszni azon a 20 centin, amit esetleg hagyott, hátra sem nézek, és lenyelem, amit gondolok. Mondjuk előfordul, hogy ilyenkor hozzáérek a képzeletbeli felezővonalon bőven átlógó illetőhöz, vagy a táskájához, de ilyenkor elnézést kérek. Sokszor csak azért nem állok egy helyben, mert jól esik a mozgás. Nem várom el, hogy csúcsidőben is csak a jobb oldalt használják, mindenesetre üdítő, néhány évvel ezelőtt még elképzelhetetlen látvány, hogy többnyire a bal oldal teljesen üres, mindenféle piktogramok nélkül, és nyugodtan lehet (persze mások zavarása nélkül) felszaladni, vagy lesétálni (ha mások mellett megy el az ember). Nem értem, ez miért zavar másokat, talán csak egyszerű irigység, amiért megelőzi őket valaki. Az a 25% nem "csak", hanem "nem kevesebb, mint". Tehát minden negyedik ember menne a dolgára, ha hagynák. A bal oldal pedig általában ki van használva, elég sokan gyalogolnak rajta, tehát hacsak nincs csúcsidő (beálló szerelvény sok leszálló utassal), nem mondanám pazarlásnak.

HaCS 2017.05.09. 02:22:00

No hát az egyszerű matematika.

"Az eredmények szerint az egyik mozgólépcső átlagosan reggel fél 9 és fél 10 között 12745 utast szállított, ez a szám az egymás mellé állással, tehát a sétálók kiiktatásával 16220-ra emelkedett. Véleményem szerint ezt az eredményt tekinthetjük egy elfogulatlan bizonyítéknak arra, hogy egymás mellett állva valóban több utast képes szállítani egy mozgólépcső, ez a mód tehát gyorsítja a fel- és lejutást."

Nem, semmiképp sem tekinthetjük bizonyítéknak semmire, mert ez csak egy adat, a körülmények vizsgálata nélkül.

"Matematikailag ez azt jelenti, hogy az utasok egynegyede elfoglalja a közlekedésre alkalmas tér felét, amit ebben a vonatkozásban helypazarlásként értelmezhetünk."

Csak és kizárólag akkor, ha az utasok háromnegyede nem fér bele a közlekedésre alkalmas tér felébe.

Matematikailag csak akkor releváns az érték, ha a mozgólépcső kihasználtsága meghaladja kapacitásának kétharmadát. Egyéb esetben pont ugyanannyi utast szállít óránként.

Csak hogy pontosítsunk a tényeken.

ebella 2017.05.09. 05:09:42

@Pink Petsch: Szerintem meg az a ritka parasztság, hogy dupla időt váratnál az utasokkal a feljutáshoz, mintha minkét oldalon állhatnának, Csak mert te menni akarsz. Kezeltesd a kényszeres mozgásigényedet és/vagy indulj el időben! Akkor nem kell negyed- fél perc előnyért mindenkit fellökve nyomulni.

ebella 2017.05.09. 05:20:13

@Cirrus: ember! Ki a fene irigykedne azért, mert valaki gyalogol egy mozgólépcsőn? (Legfeljebb a nyomorékok, de azok elég kevesen vannak.) Inkább szánakoznak, hogy fél perc is sok egy helyben állni néhányaknak. Nem? Inkább elvárnák, csúcsidőben legyen a lépcső alján még nagyobb tumultus (majd mindenki vesszen egy fél percet), hogy egy-két százaléknyian nyerjenek, egy nem is nagyon kifejezhető kicsi időt. Mindenki más szopjon, a lényeg, hogy neked jó legyen. Már szerinted jó.

Egyébként a közértben végig tudsz állni egy pár perces sort? Vagy az autóban, egy nagy dugóban neked mindenképpen menned kell, akkor is ha mindenki áll? Ajánlanám a jó falusi levegőt. Ott akkor jársz, amikor csak kedved támad, senkit nem kell fellöknöd a mániád miatt!

ebella 2017.05.09. 05:25:41

@Pink Petsch: Nem, A "parasztja" tolná félre a lépcsőn állókat. Ha azok hagyják. Én például nem annyira, de nem is sokan próbálkoznak, nem egy kicsike darab vagyok.)Indulj el időben, bekalkulálva a nem pontos indulásokat is. Bár az a metrónál nem jellemző!

ebella 2017.05.09. 05:29:15

@Mrs.Columbo: Mesélj,! Melyik mozgólépcsőn nyersz két percet ha vonathoz sietsz? Mondjuk ahhoz képest, hogy állsz! Az egész felfelé haladás a leghosszabbakon talán, ha két perc.

na__most__akkor 2017.05.09. 06:30:30

Én hiszek a statisztikáknak, végülis az a harmadik módja a hazugságnak...
(1ső: valótlan dolog állítása 2sodik: igazság eltitkolása 3madik: statisztikakészítés)

De:
A csúcsforgalom (vagy egyszerre jött mindkét irányból a metró...) és az átlagos napi forgalom két különböző eset.

- csúcsforgalomban állj két sávban
- máskor engedd el a szaladókat
Egyszerű matematika, mi? Olyanoknak, akiknek a százalékszámítás egy ötödik művelet az okostelefonján?
Na ne...

Németországban, Ausztriában félrelöknek, ha a bal sávban állsz. Megérdemled.

Itthon? Néha sietek, néha nem.
Ha sietek, jól hátbavágom a bal sávban állót a táskámmal, aztán azt kiáltom, hogy pardon.

@MaxVal BircaMan HJCD:
téged meg lerúglak

na__most__akkor 2017.05.09. 06:39:44

@HaCS:
Azért örülök, hogy van, aki utánaszámol a statisztikának. Ráadásul jól...

Sokaknak a matematika nem egyszerű. Kétszer kettő? Várjámá, mitis mondott a főnök, mennyilegyen? Merakkor az annyi.

repuloske 2017.05.09. 06:55:52

Lépcső! Az, hogy mozog is egy plusz szolgáltatás. Érdekes, ha valamilyen okból megáll, akkor rögtön megindul a lusta tömeg.

repuloske 2017.05.09. 06:58:30

@ebella: Én se vagyok kicsike darab. Oszt mit csinálsz, ha szólok neked majd, hogy állj már félre!

gmihaly621 2017.05.09. 06:58:33

A magukat "felsőbbrendűnek" tartó külhoniak példálózásai, amelyeket a drágalátos hazai média közvetít, az smafu?

nyelv-ész 2017.05.09. 07:04:52

Mikor a 70-es évek elején elterjedt a mozgólépcsőzés, hála a metrónak, akkor ilyen mély filozófiai kérdésekkel senki sem foglalkozott. Az emberek kettesével álltak a mozgólépcsőn, hogy minél hamarabb minél több ember tudjon haladni. Ne feledjük, nem volt még 3 millió autó Magyarországon, sőt! Olyan tömegek mozogtak a metrón, amilyeneket ma legfeljebb egy üzemzavarnál lehet látni.

Az esti órákban meg ha nem volt zsúfolt a mozgólépcső, aki nagyon sietett, az szlalomozhatott a lépcsőn álldogálók között. Senki nem osztotta az észt a másiknak, hogy hova álljon.

Aztán jött a világútlevél, és az urbánus megmondóemberek azt látták, hogy a nyugat-európai, kevésbé zsúfolt metróhálózatokon jellemzően az egyik oldalra állnak az utasok. Neki is álltak az észosztásnak, hogy márpedig Európába csak úgy jutunk el, ha mindenki félreáll az egyik oldalra, hogy a néhány sietősnek szabad útja legyen.

Fentiekből látható, hogy a cikk címében említett "örök háború" egy marhaság. Évtizedekig nem volt ebből ideológia, nem volt konfliktus. Csak azóta van cirkusz, amióta az internetes önkéntes mérvadók azt a hamis illúziót kergetik, hogy márpedig ők a szittya magyar lelket majd valamiféle konformista szabályrendszerbe kényszerítik. Vegyük észre: ma az egy oldalra állás, holnap a diktatúra, holnapután pedig már a munkatábor! Orwelli sötét idők jönnek, ha nem szabunk gátat idejében a mozgólépcsőn egy oldalra állás fasisztoid ideológiájának!

nyelv-ész 2017.05.09. 07:33:26

@repuloske: Puzsért idézném, mikor a Showder Klubban fellépett: nem azért jöttem, hogy viccelődjek :-)

VT Man 2017.05.09. 07:35:15

@nyelv-ész:
"az urbánus megmondóemberek azt látták, hogy a nyugat-európai, kevésbé zsúfolt metróhálózatokon jellemzően az egyik oldalra állnak az utasok"

Hahaha.

A Londoni "kevésbé zsúfolt" metrót kellene látnod csúcsidõben... Akkor is jobbra állnak az emberek.

Másrészt ez odafigyelés a másikra: neked talán plusz 10-20 másodperc, de aki siet annak sokat segíthet, ha csatlakozása van, ennek többszörösét. Ha pedig neked is sürgõs, ott a bal sáv.

nyelv-ész 2017.05.09. 07:40:03

@VT Man: Vedd észre, hogy egy olyan idegen kultúra szószólójává válsz, amely kultúra teljesen idegen, és nincs is táptalaja, hogy nálunk gyökeret verjen :-)

Cirrus 2017.05.09. 08:33:48

@ebella: mintha azt írtam volna, hogy "Nem várom el, hogy csúcsidőben is csak a jobb oldalt használják". De ha ezt teszik, nem hiszem, hogy 10 mp-nél többet vesztenek. Tehát te nem vagy hajlandó még ennyit sem veszteni, de más se érjen fel/le gyorsabban, még el is állod az útját a 150 kilós habtesteddel. Mert nyilván hülye, akinek fél perc (vagy még kevesebb) is számít. Esetleg időben indult, de váratlan esemény történt, vagy csak elaludt, vagy akármi. Neked nem mindegy? Ha nem lök fel (a leírásod alapján nem lenne könnyű), miért zavar? Egyébként ha nem mozgásról van szó (amit kipróbálhatnál néha), tudok várni az idők végezetéig.

TheSaurus 2017.05.09. 08:34:46

Mindig van egy tartalék lépcső, ami áll. Aki annyira akar lépcsőzni, miért nem azon megy? Tudom, elméletileg tilos (ezen lehet változtatni), meg hosszú is (ezen nem). ;)

Walahol 2017.05.09. 08:44:03

Szerintem ez egy ál probléma, ami a valóságban - néhány renitens kivételével jól működik:
- csúcsidőben nincs jobbra állás, hanem sorbanállás és így a lehető legjobban ürül az állomás.
- nem csúcsidőben meg félreállnak azok, akik nem sietnek (és van pár, aki nem, van aki figyelmetlen és meglátja, hogy jönnek, akkor félreáll - ez a több, és van pár hőbörgő).
Azaz, a két oldalra állás csak akkor indokolt, ha csúcsra jár az állomás kapacitása, és a kiürítési idő kritikus - bentről kifelé, az érkező szerelvénnyel jelentkező lokális csúcs. Tipikusan az az eset, amikor szó sem lehet jobbra állásról, amikor két szerelvény borít utast egyszerre az állomásra.
A lefelé irány ritkán ennyire lökés szerűen terhelt, itt szerintem még a legtöbb esetben csúcsban is tarható a jobbra állás (és nem biztos, hogy az utas azt a 90mp-2p-et nyeri meg, amit az előző metróval elér, hanem pl, a csatlakozását eléri, tehát több lehet az időnyereség).

lezlidzsi84 2017.05.09. 08:51:48

@nyelv-ész: Ez volt a budapestiek egy részének érve az első ajtós felszállás bevezetése ellen. Mert ez más kultúra, nem fog működni az ami az ország és a világ 90%-ában (Bp-nél nagyobb városokban is) igen. Aztán működik.

Bobby Newmark 2017.05.09. 09:13:43

@ebella: Na most ha neked nem lényeg az a fél perc, akkor a fasznak nem bírod ki, hogy fél perccel később jutsz a mozgólépcsőhöz?
Ez nettó faszparaszt köcsögség, hogy ha neked mindegy, mással kibaszol, CSAK azért, mert egy pöcs vagy.

nemmegmondtamhogyne 2017.05.09. 09:17:15

Gyerek kezét fogók, labilisabban álló idősebbek, csomaggal utazók- ezeket mind zavarja a sok idióta akik rohangálnak jellemzően kizárólag lefelé a mozgólépcsőn- felfelé valahogy senki sem siet.
A notorius mozgólépcsőn szórakozók ott is gyalogolnak a rövid mozgólépcsőn ahol mellette van a rendes lépcső.
Nevetséges , hogy főműsoridőben mint a birkák egymás mögött áll 3467899 ember az miatt a 4-5 barom miatt ezzel iszonyatosra lassitva =felezve a menetidőt a lépcsőn.

Plumper_ 2017.05.09. 09:19:52

nagy forgalomban: két sor
kis forgalomban: jobbra húzódás

Jozefinista kartács 2017.05.09. 09:21:22

Az úriember soha nem siet, soha nem fizet és semmin sem csodáékozik.

Bobby Newmark 2017.05.09. 09:24:54

@nemmegmondtamhogyne: Kurva egyszerű: gyalogolj te is, és akkor neked nem hosszabb, hanem éppen rövidebb lesz a menetidő. PONTOSAN ez a dolog lényege, hogy aki ráér, az érjen rá a sort is kivárni, aki meg nem ér rá, az mehet.

Egyébként gyerek kezét foghatod úgy is, hogy fölötted áll.

nemmegmondtamhogyne 2017.05.09. 09:33:01

Majd amikor téged löknek fel gyerekkel gyere vissza, írd le mi bánt, meghallgatunk :D
Addig meg kezeltesd a hiperakrivitásodat mert sztem ovi óta zavarod vele a környezetedet.
És mellettem ne próbálj elmenni te sem, mert csúnyán tarkón leszel bszva ;)

Bobby Newmark 2017.05.09. 09:40:33

@nemmegmondtamhogyne: Én általában ráérek, és jobbra állok. De nem vagyok szándékosan köcsögpöcs.

Viszont az emberkedést nem ajánlom, nem tesz jót a gyerek fejlődésének, ha végignézi, hogy az apját(?) lebasszák a lépcsőn jogos önvédelemből...

Bobby Newmark 2017.05.09. 09:44:32

@TheSaurus: Azért tilos, mert bármikor beindíthatják, és akkor aki rajta van, az tuti hogy pofára esik és összetöri magát.

TheSaurus 2017.05.09. 09:49:13

Ez mondjuk logikus, ha viszont ki van jelölve gyaloglépcsőnek, akkor nem indítják be. Ha meg muszáj valamiért beizzítani, akkor odaáll a végéhez két ellenőrszerű, és nem engednek fel rá újabb mérgezettegereket. Aztán ha kiürült, lehet indítani. Mindenre van megoldás. ;)

Felnovo 2017.05.09. 10:00:52

Jobb odalon kell álldogálni és kész. Könyörgöm, hányan láttatok egymás mellett álló embereket a mozgólépcsőn, így kihasználva a teret? Amikor összevissza állnak az emberek a jobb és a baloldalon, akkor is tök külön lépcsőfokon teszik ezt, a helyspórolás így hipotetikus. Miért ne siethetne valaki, ha ehhez van kedve? Én általában állok, de a jobb oldalon, hogy aki akar, az elmehessen mellettem. Néha sietek, szigorúan lefelé :-) akkor meg miért ne mehetnék a jobb oldalon.

Reptéri mozgójárdákon sem értem ugyanezt. Azt aztán tényleg sokkal nagyobb arányban használják olyanok, akik csak gyorsabban akarnak haladni, nem pusztán álldogálva.

Felnovo 2017.05.09. 10:04:22

Sőt továbbmegyek, az összevissza állás még csökkenti is a mozgólépcső kapacitását, pont annyian tudnak állni, mintha mindenki a jobb oldalon állna (hiszen az ismerősöket, párokat leszámítva, akik meglehetős kisebbségben vannak, így is, úgy is külön lépcsőfokokon állnak az emberek), de legalább a sietőket még ki is iktatják a rendszerből. Hát gratulálok.

Bobby Newmark 2017.05.09. 10:24:13

@nyelv-ész: Lehet, hogy tényleg az lenne a megoldás, hogy verni kéne a gyökereket...
Mer' ugye ha a nevelés nem működik, idomítani még mindig lehet.

ebella 2017.05.09. 10:39:29

@na__most__akkor: Akkor is lerúgsz valakit, ha egy kicsit erősebbnek tűnik nálad? Kétlem. Akkor alázattal kérsz, és ha nem ad, akkor meghunyászkodsz. Az ember már csak ilyen. Még nagyhangú paraszt is.

ebella 2017.05.09. 10:41:08

@repuloske: Meglátod, ha megpróbálod, krakéler. Neked egyébként is mindegy. A faludban nincs metró.

ebella 2017.05.09. 10:43:49

@repuloske: Milyen jó volt a középkorban mi?

ebella 2017.05.09. 10:54:25

@Cirrus: Kb. ugyanannyit vesztenek, mint amit az nyer, aki gyalogol. értelmetlen gyalogolni. a mások időveszteségén ugyanannyi időt nyerni meg prosztóság. Tőlem mehet, ha engem nemzavar, legfeljebb lesajnálom. Ha egyedül vagyok, én is jobbra állok. Ha zavar, azt nem tolerálom. Például, ha a kedvesemmel (barátommal, kollégámmal) vagyok,én nem fogok mögüle beszélgetni vele, csak, hogy valaki nyerjen pár másodpercet.

Egyébként meg, a divat nyugaton lecseng:

"A londoni metró fenntartói azt figyelték meg, hogy a 18,5 méternél hosszabb mozgólépcsők baloldala jellemzően üres, mivel ekkora távon az emberek nem annyira sétálnak már. Emiatt pedig a lépcső alján torlódások és sorbanállás alakulhat ki, értékes másodperceket lopva el a közelekedők idejéből. Ezért kampányt indítottak, hogy feltöltsék az üres helyeket. Sikerrel is jártak: azt tapasztalták, hogy 30 százalékkal sikerült így csökkenteni a zsúfoltságot. "444.hu/2017/04/07/vegre-kiderult-hogy-allni-vagy-setalni-jobb-e-a-mozgolepcson

ebella 2017.05.09. 11:01:58

@Bobby Newmark: Te mi a "fasznak" nem bírod ki, hogy nem lökj félre? Én úriember vagyok. (mondjuk nem is járok sűrűn metrón, mondjuk olyan évente tízszer összesen.) Szerintem az a "paraszt, tahó, köcsög", aki elvárjai, hova álljak a mozgólépcsőn, mondjuk ha a párommal megyek. De hidd el még nem sokan próbálkoztak szépen se, főleg meg csúnyán nem. Itt elég nagy a pofa, de ez nem igaz minden körülmények közt.

ebella 2017.05.09. 11:05:08

@Bobby Newmark: Rendkívül erős vagy a neten. Szánalmas.

Cirrus 2017.05.09. 11:11:28

@ebella: Azért van, amiben egyetértünk :) nem mindig kell a jobb oldalra gyülekezni, de ha szabad az út, én kihasználom. Ha nem megy senki, akkor is oda állnak. Nem a gyaloglók tehetnek arról, hogy a bal oldal üres, bár nyilván örülnek neki. Mivel ez nem előírás, még csak hivatalos ajánlás sem, csak azokat okolhatod, akik oda állnak, akár sorba állás árán is, ha zavar. Sajnálj le minket nyugodtan, szíved joga, csak maradj a jobb oldalon, ha lehet.
Aki csak bal kézzel tud kapaszkodni, annak ezúton is el van nézve.

Bobby Newmark 2017.05.09. 11:46:30

@ebella: Lófaszt vagy te úriember, ha szándékosan akadályozol másokat, ráadásul úgy, hogy előnyöd nem származik belőle. Ez a nettó tahóság definíciója.

Bobby Newmark 2017.05.09. 11:50:00

@ebella: Csak pont annyira, mint te. Ha nem tűnt volna fel, tettem eléd egy tükröt.

nemmegmondtamhogyne 2017.05.09. 13:21:51

@Bobby Newmark: Hivatásból adódóan hidd el ,nem kell ettől tartanom ;)
süti beállítások módosítása