Fedett villamosmegállók, fedetlen buszmegállók
2017. május 11. írta: Szőnyi Judit

Fedett villamosmegállók, fedetlen buszmegállók

Az egyik megállóban csak egy tábla van, a másikban ülőhely és fedett várakozó hely is. Szerinted mitől függ a megállók kialakítása?

Az elmúlt napok felhős, többé-kevésbé csapadékos időjárása miatt a figyelmem a felszín felett közlekedő járművek megállóhelyeinek a kialakítására, a tárgyi elemek meglétére vagy épp nem meglétére terelődött. Eltűnődtem azon, vajon mitől válik egy megálló megállóvá, mik azok az elemek, amik egyértelműen a várakozási helyhez kapcsolhatók, és milyen környezeti hatások játszhatnak szerepet az elhelyezésükben.img_3236.JPGAlapvetően úgy tűnik, hogy pofonegyszerű megválaszolni a kérdéseimet, hisz nap, mint nap részesei, aktív résztvevői vagyunk a megállóhelyek használatának, bár gyakran épp a dolgok egyszerűsége, megszokottsága miatt nem figyelünk fel a környezet kialakítására, hatásaira.

Érdekes módon, amikor egy villamos- és egy buszmegállóra gondolok, eltérő képet látok magam előtt, pedig alapvetően több hasonlóságot is felfedezhetünk közöttük: egy megállót jelölő táblát, padot/padokat, fedett váróhelyet és legalább egy kukát. Ennek ellenére, míg a villamosmegállókat egy viszonylag tágas térben képzelem el, ahol a felsorolt tárgyi elemek jelen vannak, addig a buszmegállókhoz egy keskeny sávú várakozóhelyet és csupán egy buszmegállót jelző táblát társítok.img_3232.JPGEkkor rögtön jött is a kérdés: miért? Mert a buszmegállókban általában nincs fedett várakozóhely, a villamosmegállókban pedig szinte mindig van? Erre vonatkozóan nincsenek adataim, az viszont tény, hogy vannak fedett buszmegállók és fedetlen villamosmegállók is.

Ezután elkezdett foglalkoztatni, vajon mi alapján dől el az, hogy hová kerüljön, vagy ne kerüljön az időjárás szélsőségeitől óvó hely. Pénz kérdése lenne? Valamiféle koncepció áll mögötte? A városképhez igazodik? Attól függ, hogy a belvárosba vagy külvárosba utazunk? Vagy valamennyi együttvéve meghatározó?

A válasz megkereséséért terepszemlére indultam, és habár tisztában vagyok azzal, hogy egy-egy jármű, és annak útvonala alapján nem vonhatunk le általános következtetéseket, kiválasztottam egy hellyel-közel ugyanazon a városrészen közlekedő buszt és villamost (133E és a 47-es), majd mindkettővel megtettem az Astoria és a Leányka utcai lakótelep megállók közötti távolságot (kattints a busz megállóhelyeiért ide, a villamos megállóhelyeiért pedig ide), közben pedig az érintett megállóhelyekre összpontosítottam.

Induláskor már egy egészen komplex, és persze teljesen megalapozatlan elméletet alakítottam ki arról, hogy a belvárosból kifelé haladva egyre csökken majd a buszok fedett megállóhelye, mondván, hogy a belvárosból valószínűleg többen akarnak a külváros felé utazni, mint a külvárosból a külváros felé, ezért úgymond kevésbé van szükség a fedett megállóhelyekre is. És ezzel fordítottan arányosan azt feltételeztem, hogy a belváros felé minden megállóban van fedett váróhely, merthogy „mindenki” a belvárosba akar menni. Persze, mondanom sem kell, hogy ez az elmélet már rögtön az utam elején a Március 15. térre érkezve megbukott, ahol történetesen nincs fedett várakozóhely. Ekkor villant be egy kihagyott, pedig teljesen egyértelmű befolyásoló tényező: a rendelkezésre álló tér adta lehetőségek, vagyis ha nincs (túl sok) hely a padok és a fedett rész elhelyezésére, akkor marad a szolid táblás verzió.

Az ezt követő két megállóban, a Budafoki úton – tehát már Budán –, csakugyan fedetlen megállóhelyekkel találkoztam, ami szintén magyarázható a rendelkezésre álló térrel, vagyis a szűk utcával és járdával. A tér nagyságának meghatározó szerepét megerősítette az, hogy a busszal továbbhaladva a már tágasabb térben hét megállóból négy fedett volt, habár kettő (Hengermalom, Építész utca) nem, holott a (látszólag) felhasználható tér nagyságából kiindulva lett volna lehetőség a kialakítására. Akkor tehát további tényezők is szerepet játszanak e kérdéskörben. De vajon mik? A válasz a fel- és leszálló utasok számában, vagyis a kisebb/nagyobb forgalomban rejlik? Talán, de ennek a megállapításához szintén adatokra lenne szükség.

A 47-es villamossal csakugyan a városból kifelé haladva valamennyi megállóhelyen volt fedett várakozóhely paddal és kukával együtt. Ebben szerepet játszhat a nagy utasforgalom, a viszonylag tágas tér, de az is, hogy (tudomásom szerint) a villamosvonal felújítására, egyúttal a megállókéra is az utóbbi években került sor.

Bármiféle tervezés vagy konkrét busz kiválasztása nélkül az is feltűnt az utam során, hogy a villamos vonala mentén a buszmegállók kialakítása nem egységesített. Az egyik megállóban van fedett várakozóhely, a következőnél nincs, az egyiknél a belváros felé és a belváros felől is van, a másik megállónál csak a belváros felé. Hogy van ez? Mégis van megkülönböztetés a villamos- és a buszmegállók, valamint azok egyes megállóhelyei között? Vajon mi alapján lesznek fedettek, vagy nem fedettek? Egyelőre nem sikerült rájönnöm a válaszra, mindenesetre a kérdés továbbra is foglalkoztat.

Érdekel, hogy milyen hatások érnek a tömegközlekedés során Budapesten? Kövesd a Budapestjárót a Facebookon!

Fotók: Szőnyi Judit

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr5212457559

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KissGecihuszár 2017.05.12. 21:55:27

hopplá, a zisteni 133E, mely viszonylat amúgy joggal pályázhat a főváros leghosszabb (busz)viszonylata dobogó legmagasabb fokára és kicsit én is büszke vagyok létére, mert anno épp elég levelet, majd mailt irkáltam az épp aktuális BKV, majd BKK al és főfütyiknek azért, hogy végre "paradise city", azaz a XXII. kerület- s különösen a "sorompón túli világ, azaz Nagytétény- is kapjon a szerencsétlen a 33-as mellé egy full time közlekedő classic gyorsjáratot, mellyel átszállásmentesen elérhető a tágabb belváros. Sajnos, a mostani 133E már jelentősen lebutított az M4 metró indulásától a nagy tavalyi "újragombolásig" működött 133-hoz képest, mert már minden fánál-bokornál megáll (még ott is, ahol nincs váró). A témára térve: A Leánykától kifelé már mindegyik, a 133E által is használt megállóban van fedett váró, ez,az, amaz, kivéve a Szabadság u kifelé megállót, ahol egész egyszerűen nincs hely egy "standard" váró elhelyezéséhez, mert a járda oly keskeny, hogy a kb. 1.5 méter széles építmény nem férne el. Az igazat megvallva; nem sokat kell várakozni a 133E XI és XXII. kerületi megállóiban, mert a csúcsideji követés 6-8 perc és ugye ott van a 33-as is, mely egész nap 15 percenként jár, tehát legrosszabb esetben is 3-4 perc elteltével valamelyik érkezik, de még hétvégén is 9-11 perc kell, hogy feltűnjék a horizonton a VT-Arriva egyik bilikék (Török vagy Mannheimi) Mercije. Persze képben vagyok, milyen rettenetes érzés mondjuk egy kiadós felhőszakadás kellős közepén akárcsak 5 percet is ácsorogni, miközben már a (hímek esetében) zacsinkon, (nőcik, lánkák esetében) a sunácskánkon folyik a víz...

seikof 2017.05.12. 23:05:50

A 133E Szt. Gellért téri megállóhelyére pl. a hely szűke miatt nem lehet utasvárót telepíteni.
Egy ilyen váró telepítése kialakítástól függően 3-5 millió forint között van. A fonódónál is alkalmazott típust pl. Székesfehérváron gyártják.
A főváros közigazgatási területén utasvárók telepítését egy cég végzi, azonban a kerületi önkormányzatok is (választások évében főleg) szoktak kedveskedni a kerületi lakóknak ilyen létesítményekkel. Sajnálatos módon azonban nulla egyeztetéssel a főváros és a fővárosi kezelésű utak üzemeltetőjével, a Budapest Közúttal, illetve a BKK-val.

A sok-sok évvel ezelőtti előnytelen szerződést a várók telepítésére a főváros 3 éve rendezte. Sokat segített az ügyben, hogy időközben az érintett cégeket egy francia vállalat vásárolta meg, akiknek jóval nagyobb lehetőségük van fejlesztésre és karbantartásra, illetve konstruktívan állnak szinte minden felvetésre.

Összességében elmondható, hogy szerepet játszik a várók elhelyezésében az, hogy van-e lehetőség úgy elhelyezni azokat, hogy más közlekedőt ne zavarjon, stb.

Az idei év egyik legnagyobb fejlesztése a II. kerületben történik, ahol ~100 új várót telepít a JCD, illetve az egykori EPA Média, illetve Intermédia Kft. által a 90-es évek elején telepített, mára teljesen elhasználódott várókat cserélik ki újakra. Ezen felül ilyen beruházás folyik a XIX. lerületben is, utasvárók felújítása pedig: XV., XXII., kerületekben lesz idén., illetve sok helyen már elkészült.

Az, hogy a fővárosban a kb. ~4000 aktív megálló mindegyikében mikor lesz fedett utasváró? Csak pénz kérdése.

nu pagagyí 2017.05.13. 06:50:49

A buszok útvonalát könnyebb variálgatni, mint a síneket felszedni. A villamosvonal egy állandónak mondható dolog és már tervezéskor gondoskodnak megfelelő megállóhelyről. Szerintem ez okozza a különbséget.

fénycsepp 2017.05.13. 10:23:28

Nem csak ott építenek utasvarot, ahol hely van? A belvárosban is csak ott van, ld. Blaha, Deák tér. A Baross utcai 9-es buszhoz nehezen lehetne utasvarot kialakítani, aztan ha esik, be lehet állni a kapuba :).

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2017.05.13. 10:56:29

@nu pagagyí:
...valamint egy átlagos villamosmegállóban sokkal több utas fordul meg, mint egy buszmegállóban. Van ellenpélda, de akkor ezt sokszor követi a kialakítás is - a Ferenciek tere vagy a Sasadi úti buszmegálló mondjuk minden szempontból lenyomja az Erzsébet királyné úti villlamosmegállókat.

Aztán a nagyobb projektekbe is sokszor beletartozik megállófejlesztés, és ezek általában vagy a törzshálózatról szólnak - amik többnyire villamosvonalak, persze nem mindig - vagy csomópontokról, de akkor sokszor buszmegállók is kapnak színes-szagos várót.

KissGecihuszár 2017.05.13. 11:32:51

@seikof: Az az igazság a 133E Gellért téri megállójával kapcs, hogy én személy szerint pl. nem értem, legalább a Centrum irányába miért nem lehet a 133E-t a Csíky utcán -ahol nyilván ezen okból meg kéne szüntetni az egyik oldali parkolási lehetőséget, noés akkor mi a pöcske van?- ú.n. "busz bejelentkezős" jelzőlámpa bővítéssel lehetne ráfordítani a Bartókra, ahol is így közös megállója lehetne a 7-esel. Ezáltal elkerülhető lenne, ha mondjuk valakinek elmegy az orra előtt a napközben már csak 10 percenként járó 7-es, akkor lehet, hogy pár percen belül érkezik egy 133E, mellyel ugyanúgy -sőt némileg gyorsabban- bejut mondjuk a Blahára és még annál is gyorsabban a Bosnyákra, mert lehet, hogy a gyorsabb 133E megelőzi a tényleg minden fánál&bokornál megálló 7-est. De pl. az se lenne ördögtől való, mint ahogy számos városban ez a gyakorlat, a közös busz-villamos megálló, mely speciel a Gellért téren szigorúan TILOS, ugyanis ha az itt közlekedő 5 villamos viszonylat mellett még a 7., 133E buszok is ugyanazt a megállót vennék igénybe, garantált lenne a totális menetrendi összeomlás, de pl. olyan útvonalakon, ahol 1-2 villinger és max 1 buszviszonylat használ 1-1 külön megállót, ott tökéletes megoldás lenne. Nyilván előtte szilárdan kéne burkolni a megálló területén található vágányszakaszt, illetve a megálló behaladási és kihaladási szakaszát.
süti beállítások módosítása