Múltbanéző: ilyen volt a kisföldalatti
2017. április 09. írta: Szőnyi Judit

Múltbanéző: ilyen volt a kisföldalatti

Te tudod, milyen környezetben utaztak az emberek 1896-ban, a kisföldalatti indulásakor?

A hétvégén ellátogattam a Deák Ferenc téren található Földalatti Vasúti Múzeumba, hogy közelebbről is szemügyre vegyem a földalatti vasút három egykori járművét. A terepszemlém során elsősorban az egykori és a mai 1-es szerelvényeinek a hasonlóságira és különbözőségeire összpontosítottam.

A földalatti első prototípusa (az alábbi képen látható 19-es pályaszámú, ami még faburkolatú,1896-ban indult első útjára Budapesten) akárcsak valamennyi utóda, a metrókhoz képest viszonylag kicsi. Ennek az az oka, hogy a vasútat az akkor már meglévő főgyűjtő csatornák fölé helyezték, ami meghatározta az alagút maximális mélységet, a belmagassága emiatt csak 2,85 méter.img_2559.JPGA 19-es pályaszámú kocsitípusának érdekessége, hogy méreteiben nagyon hasonlít a maihoz, viszont az utasterének belmagassága nagyobb, az áramszedőjének rugalmas alátámasztását ugyanis a kocsi teteje helyett (ahol napjainkban is található) az oldalára helyezték el. A jármű teteje és az áramszedő között ennek köszönhetően kisebb tér volt, ami a belmagasság növekedését eredményezte.nevtelen_1.pngA mai járatokkal ellentétben az ajtajai kezdetben nem távvezérléssel működtek, emberi erővel nyíltak és zárultak, ezt az ajtóban álló kalauz hajtotta végre, aki ezen túl kezelte a jegyeket, és egy csengő segítségével ő jelezte a vezetőnek, hogy a jármű indulhat.img_2549.JPGAkárcsak napjainkban a kocsik belső tere két vezetőfülkéből és az azoktól elválasztott középső utastérből állt. A kapaszkodók elhelyezése nagyjából csakugyan megegyezett a maival, az ülések viszont, ahogy az alábbi képen is látható, egészen mások: fából készültek (egyébként az egész járművet kívül-belül a faanyag-használat jellemzi), és a földalatti két végében egy ívet leírva, akárcsak egy pad, választások nélkül U alakban helyezkedtek el. Összességében a rendelkezésre álló teret nagyon jól kihasználták a tervezők.img_2537.JPGAz utasoknak arra is volt lehetőségük, hogy az ülések alá betegyék a csomagjaikat.img_2518.JPGAz ablakok kinyitása másképp zajlott: egy szíj segítségével emelték feljebb vagy engedték lejjebb az üveget. Az alábbi képen ez is látható, a szíj rácsüng az ülésre.img_25001.jpgAz eggyel később forgalomba került járművek (a múzeumban az 1-es pályaszámú idézi az emléküket) ajtajai már távvezérléssel nyíltak és záródtak, ráadásul az előző kocsi külső faburkolata helyett már fémet használtak.img_25571.jpgA belső kialakításuk viszont sokkal inkább hasonlít az elődjükre, mint az utódjukra: az utastér belmagassága, az ülések anyaga és elhelyezése, az ablakok nyitásának módja is szinte teljesen azonos a korábbival. Habár "szegényesebb" anyaghasználat jellemzi: jóval kevesebb ülési lehetőséget biztosított az utasok számára, nem voltak lámpabúrák az izzókon és a kapaszkodói bőr helyett fémből készültek.img_2561.JPGEhhez a típushoz később (1960.) a nagy zsúfoltság miatt egy pótkocsit is csatoltak (a múzeumban ezt a 81-es pályaszámú jeleníti meg), ami az utasterében elhelyezett üléseket tekintve már sokkal jobban hasonlít a mai földalattira, mint az előző kettő.img_2577.JPG

Az 1-es valamennyi, valaha forgalomba került kocsijának sajátossága, hogy talán több közös vonás van bennük a villamosokkal, mint a 2-es, 3-as vagy a 4-es metrókkal. Nem biztos, hogy észrevesszük a hétköznapi rohanás közben, de a kisföldalatti nem a sínekről, hanem – akárcsak a villamosok – fentről szedi az áramot. Ennek részben az az oka, hogy egészen 1973-ig a Hősök tere és a Széchenyi fürdő között egy négyszáz méteres szakaszon a felszínen közlekedett, az áramot tehát biztonságosabb volt fentről a járműbe vezetni.

Az utastér kialakítása szempontjából a napjainkban forgalomban lévő szerelvényei szintén sokkal inkább emlékeztetnek a (47/49-es) villamosokra, mintsem bármelyik metróra, ráadásul az elektromos berendezései is szinte teljesen megegyeznek az 1966-tól gyártott Ganz-villamosokéval. Nem véletlenül nevezzük tehát gyakran metró helyett kisföldalattinak a kisföldalattit.img_2055.JPG

Érdekel, hogy milyen hatások érnek a tömegközlekedés során Budapesten? Kövesd a Budapestjárót a Facebookon!

Fotók: Szőnyi Judit

Felhasznált irodalom: Legát T., 2008, Közlekedik a főváros. Budapest: Jószöveg Műhely Kiadó. 226-227., 242-244.

Forrás: https://www.youtube.com/watch?v=odg5LCbEF1E

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr4112410853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása