Buszozni valahogy olyan más...
2017. április 21. írta: Szőnyi Judit

Buszozni valahogy olyan más...

A budapesti tömegközlekedés során számos járművel utazhatunk, a kialakításuk azonban szemmel láthatóan eltérő. Számodra melyik a legkényelmesebb/legkényelmetlenebb?

A budapesti tömegközlekedés során buszozni szoktam a legritkábban, és ez az a jármű, amit a legkevésbé szeretek igénybe venni, bár egészen mostanáig el sem gondolkodtam igazán azon, miért. Amikor korábban rákérdeztek, hogy mi az oka, többségében elvicceltem a választ, és azt feleltem "az elmúlt években már kibuszoztam magamat vidéken, ezentúl inkább villamosok, metrózok vagy HÉV-el járok".img_26982.jpgValójában, nem áll messze az igazság ettől: megcsömörlöttem a buszok adta negatív komfortérzettől és utazási szokásoktól/szabályoktól, és mivel van több opció a város egyik pontjából a másikba eljutni, amik ráadásul sokkal kényelmesebbek a számomra, értelemszerűen inkább azokat választom. Na, de hogy miért is olyan negatívak a buszok számomra? Ezért*:

1. A tér "hiánya". Ha egy buszra gondolok, rögtön az jut eszembe, hogy zsúfolt (ez már önmagában véve a feszélyezettség érzését keltheti), és nem csak az emberek miatt, a járművek utasterének az elrendezése is hozzájárul ehhez: sok-sok ülés egymás hegyén hátán (habár a másik oldalról nézve ez nagyon jó, hiszen bőven van lehetőség arra, hogy leüljünk). Emiatt gyakran kényelmetlen és macerás helyet foglalni, ráadásul a táskákat és bőröndöket sem lehet igazán hová tenni, amikor leülünk.

2. A szűk folyosó az ülések között, ahol ugyan meg lehet állni és kapaszkodni, de a többi utas már csak nehezen tud elmenni mögöttünk. Ezért gyakran egymáshoz kell simulnunk, amitől ugye a legtöbben ódzkodunk. Pár hete egyébként épp ezért volt konfliktusom egy másik utassal, mert nem fért el tőlem, bár egy kicsit tágasabb térben nem lett volna probléma ebből.

3. A csuklók: világos, hogy milyen funkciót töltenek be a jármű működésében, de diszkomfort érzésem van, amikor ott kell állnom. Főképp, mert külön figyelmet kell fordítanom arra, hogyan mozog alattam a padló, ugyanakkor fokozott – kapaszkodással egyidejű – egyensúlyozást is igényel. Nem mellesleg szintén pár hete, amikor buszozásra kényszerültem Budapesten, részben a csukló mozgása miatt, részben a pár másodpercig tartó nem kapaszkodás miatt zuhantam a földre (az egyik utas véletlenül lepöccintette a fényképezőgépem lencséjének a védőjét, és mivel felvenni még az sem volt hajlandó, aki lelökte, és az sem, akinek épp a lába előtt landolt, nekem kellett).

4. Vannak járatok, amiken kötelező az első ajtón való felszállás. Természetesen értem az okát, ettől függetlenül zavar, hogy egy ajtóra korlátozódik a felszállás, főképp a lassú tempó miatt (a félreértés elkerülése végett nem a nyugdíjasokra vagy a mozgásszervi problémákkal küzdőkre gondolok), és mert sokan megállnak a jármű elejében. Az pedig különösen bosszant, amikor a buszsofőr még csak rá sem néz a bérletemre. Arra egyébként nem sikerült rájönnöm, hogy mi a pontos oka annak, hogy csak a buszokon (és annak is csak bizonyos járatain, illetve a trolikon) kérik a jegyeket, bérleteket, bár a jármű kialakításával egybekötve logikusnak tűnik: a sofőrök kabinjai csak a buszokon helyezkednek el az első ajtó mellett, a többi járművön az előtt vannak.

5. A buszon utazók szokásai közül a (szerintem) legjellegzetesebbet emelném ki, aminek szintén köze van a zsúfoltsághoz: sokan gyakran a nagy utasforgalom ellenére is a belső ülésen foglalnak helyet jelezve ezzel azt, hogy ne üljön melléjük senki. Az ülések elhelyezése, illetve a szűk tér miatt pedig nincs lehetőség arra, hogy kérés nélkül beüljünk az ablak mellett lévő helyre (bár valakinek az sem tetszik, ha megkérjük, hogy üljön beljebb/engedjen be), hacsak nem gázolunk át az adott személyen. Ennek egy másik verziója, amikor valaki a táskáját teszi a buszszékre.

6. Az előbbi példához kapcsolnám azt, hogy a jármű kialakítása révén (sokszor) csak akkor tudunk kiszállni az ablaknál ülő pozícióból, ha megkérjük a mellettünk ülőt, hogy engedjen ki, ami rendkívül körülményes tud lenni (ráadásul én személy szerint ilyenkor egy kicsit úgy érzem, mintha beszorítanának egy kis térbe). Részben, mert vannak esetek, amikor nehéz felhívni a másik személy figyelmét a leszállási szándékunkra, mert például épp zenét hallgat, pihenteti a szemét, vagy mert rengetegen vannak a járművön, és alig lehet megmozdulni.

A felsorolt tényezők miatt (amiket véleményem szerint többségében a zsúfolt térhasználat idéz elő) számomra kényelmetlen a busszal való utazás, bár úgy gondolom, hogy a lista ennyivel nem ér véget. Kihagytam például, hogy a buszokon a szűk tér (és a szellőztetés hiánya) miatt gyakran kellemetlenebb szagok terjengenek a levegőben, és sokkal melegebb is van, mint a többi járművön, de a kötött pályájuk hiánya, vagyis az autósforgalom megléte okán a buszokkal sokkal lassabbnak érzékelem a távok megtételét a többi tömegközlekedési eszközhöz képest, és így tovább. Mindezek ellenére azért hozzáteszem, hogy szerves részét képezik a fővárosi tömegközlekedésének, bár talán épp ezért lenne jó, ha olyan környezetben buszozhatnánk, amiben jobban érezhetjük magunkat.

*Szeretném kiemelni, hogy a felsorolt észrevételeket nem egy konkrét busztípus alapján írtam össze, hanem általánosan összegeztem a tapasztalataimat.

Érdekel, hogy milyen hatások érnek a tömegközlekedés során Budapesten? Kövesd a Budapestjárót a Facebookon!

Fotó: Szőnyi Judit

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr5812441211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KissGecihuszár 2017.04.22. 18:15:23

Jajj, ne legyünk má annyira kényesek; én, aki az elmúlt 2 évtizedben számos alkalommal ostoroztam -szerintem tök jogosan- az akkor mégcsak BKV-t az évről évre exponenciálisan lepukkantabban kinéző "kocka" és 400-as sorozatú Ikarusok miatt, most viszont elismerően kell csettintsek az immár BKK (mint a zenét csengető megrendelő) és főként a VT-Arriva, Volán és már a BKV, mint "bazseválók" által az utóbbi 4-5 évben elért színvonal emelkedés okán. Összevetve pl. jelenlegi de facto lakhelyemmel, az NSZK-val, s azon belül is a "festői szépségű" Mannheimmel, egyáltalán nincs okunk sem picsogásra, sem ajvékolásra! Egyébként pontosan ugyanazok a Merci C2-S1-G típusú kocsik futnak (MHU frsz) Bp-n is, mint itt , azaz a Mannheimi Mercedes Omnibus Werke A.G. által gyártottak, illetve vannak a Török Mercik (NCA frsz), van aki az előbbire, van aki az utóbbira esküszik, mint etalonra. DE nagy számban képviselteti magát a dettó Török MAN is, mely a Mercihez képest avittabb kivitel, régebbi konstrukció, de panasz ezeket sem érheti. Mellékes: az MVK is pontosan ezen MAN-okból vásárolt 40 akárhány darabot, melyek CNG-vel mennek, mit mennek; suhannak, a dieselhez képest pitepicsányi károsanyag emisszió mellett, ami ugye a sűrűn szmogriadóval sulytott Miskolcon nem mellékes. Vissza a vízfejbe: itt is van CNG-s busz, a főként a Dél-Pesti viszonylatokon használatban lévő VanHool , mely Holland járgányok szintúgy magas színvonalat képviselnek, de ha a kb. 15 éve, már akkor használtan vásárolt,akkoriban sokáig tarka-barka Belga relációból származó VanHoolokra gondolunk, kimondhatjuk, hogy a VanHool is sikertörténet a BKV-nál, nem úgy, mint a "frankfurti" Merci Citarok, melyek közül számos példány vált a lángok martalékává egyik-másik budai viszonylaton járva. És végül a Volvo 7700-as, melyről tudni illik, hogy lengyel gyártású és egyébként fél Nyugat-Európa,beleértve Svájcot is előszeretettel vásárolt belőlük. Pl. a Genfi "BKV" által 5 évvel ezelőtt levedlett kocsika BKV-nál kötöttek ki és annak ellenére, hogy az új koruk óta a BKV-nál szolgáló Volvo 7700-oknál (FJX, FKU, FLR frsz) 5 évvel idősebbek, fényévekkel jobb állapotban lettek megvéve, igaz ezek nem Lengyel gyártásúak (MHK frsz). Lehet mindig -sokszor kifejezetten nem is árt- vitatkozni 1-1 buszbeszerzés gazdasági, pénzügyi, esztétikai, érzelembeli hátteréről, annak indokoltságáról ár/érték arányokról; de azt sajnos tudomásul kell venni, hogy a hazai buszgyártás -kivéve tán a Kravtexet- momentán nem áll azon a szinten, hogy maradéktalanul kielégíthesse legalább a városi tömköz cégek igényeit, viszont buszozni kell, s mert az ú.n városi rendeltetésű buszok kihordási ideje az álmos könyvek szerint 8-10 év, ezért ahhoz, hogy fejlődhessen a színvonal, nos ehhez folyamatosan cserélni, korszerűsíteni kell. Az megint csak tény, hogy vannak olyan útvonalak, viszonylatok, ahol csak a busz az egyedüli és kizárólagos megoldás, az már más kérdés, hogy milyen méretű, belső elrendezésű, extrákkal milyen mértékben ellátott legyen, mert pl. a Müncheni tömköz vállalat ugyanilyen MAN buszai (pont ilyen bilikékek, mint a pestiek) rendelkeznek egy csini pótkocsival, melyet csúcsidőben hozzáakasztanak a szóló buszhoz, így máris kb a duplájára nő a csúcsidőn kívül csupán magában közlekedő viszonylat 1-1 kocsijának kapacitása. Teljességgel értetlenül állok amellett, hogy a BKK, illetve az MVK, de akár a hasonló gázos MAN-okkal operáló Kaposvári KK miért nem vásárol MAN pótkocsikat??

laci_52 2017.04.22. 23:48:51

Kis forgalmú viszonylatokon az első ajtós felszállás rendben van, de már némelyik csuklós buszokkal kiszolgált járatokon is bevezették, ami agyrém: nagyon keményen lelassítja a járatot.

Az újabb típusokon igyekeztek minél több ülőhelyet kialakítani, ezért szűk a belső tér, de ez igazán csak zsúfoltság esetén problémás.

Normálisan, kulturáltan közlekedve igenis megfelelnek a pesti buszok, csak jobban oda kellene figyelnünk egymásra!

Andika69 2017.04.23. 16:20:01

Messze a Modulók a leghasználhatóbb kocsik, itt látszik hogy odafigyeltek az üzemeltetők igényeire a műszaki kivitelezés során. A többi kocsit meg csak lenyomják a torkunkon. Az írás célját egyéb iránt nem értem, de kicsit értelmiségi picsogásnak tűnik.......

Terézágyú 2017.04.24. 14:48:41

"világos, hogy milyen funkciót töltenek be a jármű működésében, de diszkomfort érzésem van, amikor ott kell állnom."

Basszus, most már öreg vagyok, és ritkábban állok a csuklóba - de diákkoromban imádtuk, és verekedtünk, hogy ott állhassunk... :)

Szóval a ha a pószter fél a csuklóban állni, ez egyéni szocprobléma - álljon máshova.
süti beállítások módosítása