"Kérjük, hagyja szabadon a biztonsági sávot!"
2017. május 04. írta: Szőnyi Judit

"Kérjük, hagyja szabadon a biztonsági sávot!"

A metrók megállóhelyein lévő biztonsági sávok szerepe magától értetődő? Akkor mégis miért lépjük át azt a bizonyos vonalat?

„Kérjük, hagyja szabadon a biztonsági sávot" – ez az a mondat, amivel már egészen biztosan találkozott élete során legalább egyszer – bár valószínűleg jóval többször – valamennyi metróval utazó fővárosi lakos, ha más nem, akkor, amikor valaki más járt a tilosban. És aligha találunk gyakoribb és bosszantóbb dolgot a metróra várakozás során annál, mint amikor egymás után többször is elhangzik e felszólítás, mert valaki újra és újra a sávon belülre lép. Ilyenkor rögtön felteszem magamban a kérdést: nem látják, hogy ott van egy vonal? Az elmúlt napok során azon tűnődtem, vajon ezek az emberek nem értik a vonal szerepét, esetleg nem észlelik, vagy egyszerűen figyelmen kívül hagyják?  

Csakhogy azok számára is világos legyen, miről van szó, akik nem budapestiek, és még sosem metróztak: a biztonsági sáv gyakran egy fehér vonallal az utasok várakozási terétől elválasztott sáv, ami a vonaltól a peron széléig tart (akárcsak a vonatoknál). A BKK Üzletszabályzata szerint pedig "tilos a szerelvény megállása előtt, elindulása után, illetve ha a peron mellett nem tartózkodik szerelvény, a biztonsági sávra lépni". És hogy miért?img_3127.JPGTalán túlontúl egyszerűnek és magától értetődőnek tűnik a válasz, hiszen ahogy azt a neve is sugallja, a biztonságos tömegközlekedést segíti elő, de tapasztalataim szerint nem mindenki számára ennyire egyértelmű és/vagy jelentőségteljes a szerepe. Erre nem régen, a 2-es metró megállóhelyeinek a végigjárása során figyeltem fel igazán, amikor temérdek időm volt tüzetesebben megfigyelni a várakozó utastársaim tilosban járó szokásait.

Tipikus esetként könyveltem el magamban azt, amikor az utasok már akkor belépnek a biztonsági sávba, egyesek közelebb, mások távolabb a szerelvénytől, amikor a metró még mozgásban van. Kérdezem én: így hamarabb fel fognak szállni? Nos, igen, az ajtóhoz valóban közelebb kerülnek, tehát lehetséges, hogy körülbelül 5 másodperces előnyhöz jutnak másokhoz képest. Abba viszont érdemes belegondolni az ilyen helyzetek során, hogy a tettünk miként hat a biztonságunkra és másokéra. Nem lehet, hogy az utastársaim követik a példámat? Aminek aztán további következményei lehetnek? Csak hogy személyes példával éljek, saját magamon tapasztaltam, hogy a vonalátlépő szabálytalan utas-viselkedést egészen könnyedén a magunkévá tehetjük akár teljesen tudattalanul is pusztán azzal, hogy látjuk, mások miként cselekednek.img_3061.JPGDe nem csak magunkra és az utastársainkra kellene gondolnunk, a metróvezető munkáját is könnyen megzavarhatjuk: jellemző eset, amikor a leszálló utasok a biztonsági sávon belül sétálnak, előzgetnek, mert sietnek valahová, vagy épp ráérnek lötyögni. Azt viszont sokan nem veszik számításba talán figyelmetlenségből vagy meggondolatlanságból, hogy a metróvezetőknek látniuk kell, hogy az ajtók zárását biztonságosan végre tudják-e hajtani. A biztonsági sávon belül sétáló utasok ezt könnyen meghiúsíthatják, ráadásul, akárcsak a beérkező, a kihaladó vonat is veszélyt jelenthet a számukra, akár el is sodorhatja őket.

Sok ember bármiféle kognitív erőfeszítés nélkül tudja, hogy a peron szélén lévő vonal egy fontos határt képez, amin túl nem biztonságos a tartózkodás. De megfelelő módon, elegendő mértékben hívja fel a figyelmet a veszélyzónára a környezet, a megállók kialakítása? Mindenki számára egyértelmű? Ezeken túl más kérdések is foglalkoztatnak: vajon nem kellene fejlődniük, kiegészülniük a biztonsági óvintézkedéseknek is, ha már olyan modern világban élünk, ahol a metrószerelvények vezetők nélkül járnak? Képes egy automatizált rendszer úgy reagálni egy váratlan helyzetre, mint egy ember? És képes egy ember úgy cselekedni egy váratlan helyzetben a képernyő mögül a jármű megfigyelésekor, mintha ő maga is a szerelvényen ülne és irányítaná a metrót?

Érdekel, hogy milyen hatások érnek a tömegközlekedés során Budapesten? Kövesd a Budapestjárót a Facebookon!

Fotók: Szőnyi Judit

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr3212468891

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kolompa lole 1111 2017.05.07. 19:42:36

"az utasok már akkor belépnek a biztonsági sávba, egyesek közelebb, mások távolabb a szerelvénytől, amikor a metró még mozgásban van. Kérdezem én: így hamarabb fel fognak szállni?"

Igen. A népszokás oka a tipikus magyar elépofátlankodás. Ezt megakadályozandó lép előre az aki tudja hol fog megállni az ajtó, és nem akarja hogy egy nyanya hátulról eléfurakodjon. Én is rászoktam, bevallom. Pont az ilyen faszparasztok miatt.

kolompa lole 1111 2017.05.07. 19:52:12

"Abba viszont érdemes belegondolni az ilyen helyzetek során, hogy a tettünk miként hat a biztonságunkra és másokéra. Nem lehet, hogy az utastársaim követik a példámat?"

Őszintén szólva: érdekel? Lehet hogy fideszes...

kolompa lole 1111 2017.05.07. 19:54:22

"jellemző eset, amikor a leszálló utasok a biztonsági sávon belül sétálnak, előzgetnek, mert sietnek valahová, vagy épp ráérnek lötyögni."

És vajon miért ott? Csak nem azért mert a sok fasz elállja az utat a peronon?
süti beállítások módosítása