Tíz szokás, ami sokunkat bosszanthat tömegközlekedéskor
2017. április 13. írta: Szőnyi Judit

Tíz szokás, ami sokunkat bosszanthat tömegközlekedéskor

Számtalan zavaró viselkedési forma tapasztalható a tömegközlekedési eszközök használata során. Számodra melyek azok?

Múlthét csütörtökön épp a 2-es metróval tartottam a Széll Kálmán tér felé, amikor az egyik utas megállt közvetlenül mellettem, és zavartatás nélkül csattogtatni kezdte a rágóját. Néhány megálló után ez már önmagában véve elég lett volna ahhoz, hogy fortyogni kezdjek magamban, de az illető fokozta a dolgot azzal, hogy folyamatosan megérintette a kezemet kapaszkodás közben, annak ellenére, hogy egyre távolabb tettem az sajátomat az övétől. És míg kezeink szinte macska-egér játékot űztek, addig el-eljátszottam a gondolattal, vajon melyek lehetnek a legidegesítőbb szokások utazás közben, és hogy milyen összefüggésben állnak a környezettel.img_2115.JPGElső körben összegyűjtöttem, hogy általánosságban szerintem melyek lehetnek a legbosszantóbbak. Hosszú lett a lista (összesen 28-at sikerült felírnom, és talán bővíthetnénk is még), ezért kiemelném közülük azokat, amiket a legtipikusabbnak gondolok. Lássuk, melyek ezek.

Amikor...

1. ... valaki menet közben tolakodik, miközben a jármű még mozgásban van, pedig a következő megállóban te is le akarsz szállni.

2. ... felszállás során az utasok nem mennek beljebb, hogy te is felférj, helyette inkább megállnak a jármű ajtajában. És ugyanez leszállásnál: szinte meg sem mozdulnak, hogy le tudj szállni.

3. ... a felszálló utasok nem várják meg, hogy előbb leszállj.

4. ... közvetlenül melléd ül le valaki a metrón annak ellenére, hogy rengeteg szabad ülőhely van még. Vagy ha valaki indokolatlanul közel ül le melléd/áll meg melletted.

5. ... a melletted álló utas nem kapaszkodik, helyette inkább folyamatosan neked dől és/vagy lökdös.

6. ... valaki (folyamatosan) megérinti a kezedet kapaszkodás közben.

7. ... az utas nem hajlandó levenni a táskáját a hátáról, még akkor sem, amikor látja, hogy nem férsz el tőle.

8. ... valaki a járművön eszik, ráadásul valami olyat, aminek az illata bejárja az egész szerelvényt, és persze mindenki megkívánja.

9. ... valaki fülhallgatóval, vagy anélkül hallgat hangosan zenét.

10. ... a párok olyannyira átadják magukat a csókolózás pillanatának, hogy elfelejtik, nincsenek egyedül.

+1: Nem utazás közben, hanem felszállás előtt vagy leszállás után történik, de sokak számára annyira bosszantó, hogy muszáj megemlítenem: amikor valaki bal oldalon áll meg a mozgólépcsőn. (Erről egy későbbi bejegyzésem során részletesebben is írok majd.)

Úgy gondolom, hogy a felsorolt példák mind-mind arra utalnak, hogy a tömegközlekedési eszközök környezeti szempontból olyan sajátosságokkal rendelkeznek, amiktől ezek a szokások mondhatni nagyító alá kerülnek, és sokkal szembetűnőbbek, bosszantóbbak lesznek, mint egy tágabb környezetben. Néha olyan érzésem van, mintha egy kicsit keresnénk is, hogy beleköthessünk valamibe/valakibe, vagy ha nem is keressük, de látszólag érzékenyebben reagálunk bizonyos viselkedési formákra ebben a környezetben, mint ahogy azt máshol tennénk. Főképp, mert a tömegközlekedés során egy viszonylag szűk térben sokan tartózkodunk egyszerre, többségében számunkra idegen emberekkel, az egymással történő érintkezés tehát szinte elkerülhetetlen, ami eleve a feszélyezettség érzését idézheti elő. A sok inger miatt pedig könnyedén belebotlunk azokba a viselkedési formákba, amiktől olykor szinte a falra mászunk. Ezáltal a fizikai környezet (már pusztán azzal a tudattal, hogy bele fogunk lépni) nem csak a tetteinket, hanem a gondolatainkat és az érzéseinket is meghatározhatja.

Persze az eddigiekhez gyorsan hozzá is teszem, hogy a járművek kialakításán túl a különböző emberek különböző kulturális, társadalmi és pszichológiai szűrői is beleszólhatnak abba, milyen szokások mentén hajtunk végre cselekedeteket, illetve hogy hogyan értékeljük másokét. Vagyis eltérő módon fogjuk fel, és értelmezzük a fizikai környezetet, emiatt (ahogy egy korábbi bejegyzésemben is írtam) "az emberek fejében eltérő normák, elképzelések alakulhatnak ki arról, hogyan illik, vagy kellene viselkedni utazás közben."

Ami pedig a bosszantó szokásokat illeti, az eddigiek figyelembevételével azt feltételezem, hogy többségében azok a legidegesítőbbek a számunkra, amik meggátolnak, feltartanak minket abban, hogy eljussunk A pontból B-be (legyen az két megálló vagy egy jármű két különböző pontja közötti távolság megtétele), illetve amik megzavarják a nyugalmunkat, például egy-egy érintéssel, illattal, esetleg hangos zenehallgatással, beszélgetéssel vagy lökdösődéssel. 

Érdekel, hogy milyen hatások érnek a tömegközlekedés során Budapesten? Kövesd a Budapestjárót a Facebookon!

Fotó: Szőnyi Judit

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr4712360283

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Yttrium 2017.04.15. 09:42:12

A mozgólépcsős jobbra állás logikus lehet akkor, amikor nincs tömeg, vagy lefelé haladunk, de fölfelé két sorban állva 2n embert tud szállítani a lépcső, míg egy sorban állva n+m | m<<n embert, azért a kevés lépcsőmászóért pedig szerintem nincs értelme majdnem felére korlátozni a mozgólépcső szállítási kapacitását...
Lefelé más a helyzet, mert lefelé általában könnyebb lesietni. A metrómegállónál pedig a korlátozott, ütemes és nem folyamatos elszállítási kapacitások miatt jobbnak tűnik, ha lassabban jut le a tömeg, ámde gyorsan kiüríthető a megálló.

melaena 2017.04.15. 13:11:35

@Yttrium:
A mozgolepcsot es a mozgojardat eredetileg ugy terveztek, hogy mindenkinek jarnia kellene rajta,es elobb elerne a celjat. Sajnos maskent alaklut a dolog.

nyu 2017.04.15. 13:11:53

Nem tudom, mi értelme van felezni a mozgólépcső kapacitását pár idióta kedvéért, aki a reggeli testedzésével nyer kb. 20 másodpercet ahhoz képest, mintha rendeltetésszerűen használná a mozgólépcsőt.

dukeekud 2017.04.15. 13:12:14

Engem ezek kozul inkabb a csak 2,7,9 zavar.
"felszállás során az utasok nem mennek beljebb"

Mert tenyleg megis mi a faszt gondol aki folszall, aztan ott megall az ajtoban, mikozben meg 10 ember ott van mogotte ?

"az utas nem hajlandó levenni a táskáját a hátáról"
Ez is csucstahosag dupla annyi helyet elfoglalni a legtobbszor zsufolt jarmuvon.

tothh · http://polizis.blog.hu 2017.04.15. 13:12:27

+ hangosan telefonálók
Ráadásul olyan ügyekről fennhangon társalgók, amihez semmi közöm.

Illetve a "kedvencem": ugyan már évek óta nem lehet a megállókban dohányozni, mégis sokan megteszik (ez még nem is zavarna), és még egyet jól beleszívnak a cigibe, ha jön a busz/villamos, de már bent, az ajtó záródása után fújják ki

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2017.04.15. 13:31:42

Mindegyik idegesítő, de a mozgólépcsős a leginkább. Bejön két metró, 2 percet kell várni a mozgó lépcső előtt mert mindenki jobbra akár állni. Persze a pofátlan az előz, mert ő fontosabb mint más. Nagy nehezen kialakul a kettes sor, de mindig van aki kikel magából, hogy milyen bunkók mások és nem hagyják haladni. Elkezd furakodni, közben veszélyeztet másokat. Menet közben kioktat mindenkit, lökďösődik.
Ha kevesen vannak a lépcsőn, akkor persze jobbra áll az ember, de senki nem kényszeríthet, -ámé veszélyeztethet mást.

mandyedi · http://mandyedi.wordpress.com 2017.04.15. 13:31:53

@nyu: Nézőpont kérdése. Ha kettesével gyalogolnánk a mozgólépcsőn, akkor megdupláznánk a kapacitását (minimum), de persze a sok kényelmes ember miatt állni kell rajta. ;)

Mr Eggs · http://farmprojekt.blogspot.com/ 2017.04.15. 13:46:08

A magban beszélő vagy éppen kiabáló emberekkel mi van?

Jottó 2017.04.15. 13:46:08

a kajálókat régen én is szidtam, de aztán volt olyan munkahelyem hogy hajnalban keltem, nem volt időm otthon enni, így mindig a metrón reggeliztem.. szóval nem feltétlenül jókedvében eszik ott az ember hanem mert így jön ki a lépés
amit nem bírok hogy az elvileg 6 személyes metróülésen van aki csúcsidőben is úgy eldobja magát, hogy 2 másik még simán elférne mellette.. mondjuk én ilyenkor rá szoktam szólni kedvesen az illetőre, de van aki nem teszi meg , csak feszeng
hangos rágózás, zenehallgatás hát ezt sok suttyó csinálja, de máshol is , tehát nincs közvetlenül összefüggésben a tömegközlekedéssel

ekat 2017.04.15. 13:46:12

Szerintem senkinek ne legyen nagyobb problémája. (Mondom ezt reggelenként a Pillangó utcánál metróra szállóként, a csak itt nyíló oldali ajtókat az Örsnél kivétel nékül teleállják. De már rég megvan a megoldásom, kicsit messzebb állva megvárom, míg valamelyik ajtónál kiszáll valaki, és beugrom a helyére.)

mel gibson 2017.04.15. 13:46:15

Persze...
NEM ÁLLOK FÉLRE A MOZGÓLÉPCSŐN.
Megvárod amíg mindenki felér, majd utána sietsz.
Hagyjuk már azt az 1percet (se).
Londonnal szoktak példálózni, ahol ki volt írva, hogy csúcsidőben amikor teltház van, légyszi ne erőltesd ezt a f@szságot, mert sosem jut fel az alja.

kisf 2017.04.15. 16:16:13

Felfelé a félreállás simán hülyeség, számos esetben simán utolértem az illetőt, aki a kijáratnál pihegve vonszolta magát...:), azon kívül sokkal lassabban érünk fel csúcsban a sorbanállás miatt.
Lefelé meg balesetveszélyes, mert egyszer egy ezerrel leszáguldó f...sz, simán majd eltiport egy kisiskolás gyereket, aki gyanútlanul oldalra lépett...

Cirrus 2017.04.15. 16:16:19

- Sokan olvasni szeretnének, de szinte mindig telefonál valaki egész úton hülyeségekről, hogy ne unatkozzon
- A beszélgetők is zavarnak, de nekik elnézem, társaságban nem könnyű csöndben maradni
- Sokan úgy utaznak, hogy a többi utas nem érdekli őket, pl. a metrón nagy terpeszben ül, beáll az ajtóba, holott le sem száll, nem veszi le a hátizsákját, vagy éppen leteszi a koszos padlóra, aztán ha leül, maga mellé az ülésre, kihallatszik a zene a rosszul szigetelő fülhallgatójából
- Az Alstom-szerelvény végén száll fel bőven indulás előtt, és végig gyalogol a félig teli kocsikon (sok ilyen van, nem 1-2)
- Buszon szigorúan kívülre ül
- Szájkosár, vagy hasonló nélkül száll fel a kutyájával
...

élhetetlen 2017.04.15. 16:16:28

Na, és ahogy ülni tudnak a férfiak a metrón. Akkor látványos igazán, ha úgy jön össze, hogy egy férfi, egy nő, egy férfi egy nő, stb. A férfiak szétvetett térddel, a nőknek meg már összenő a térdük, annyira próbálják összeszorítani.

élhetetlen 2017.04.15. 16:16:36

@Mr Eggs: Á, az régen volt úgy, hogy ha jött szembe egy magában beszélő ember, akkor megpróbáltad kikerülni, mert nyilván bolond. Most telefonál, csak vezeték nélkül, és nem látod a fülében a fülest.

nyu 2017.04.15. 16:16:40

Múltkor jobb híján a bal oldalra álltam, mert annyian vártak Déliben lent a lépcsőre.

Persze 3 méter megtétele után egyből félrelöktek, mondván valakinek sietős.
Aztán kb. akkor ért fel a tetejére, amikor én a felénél jártam, tehát sportolónk nyerhetett fél percet.

Sok értelme nincs fenntartani egy üres buszsávot csak azért, hogy pár kopasz bmw/audi/merciseknek jobb legyen, közben meg felezzük a sávszélességet.

élhetetlen 2017.04.15. 16:16:57

@aerial: Persze, a kényelmes emberek. Azért ne feledkezz meg arról a sok emberről se, aki vízszintesen még elboldogul, de a lépcső már kihívás. Párizsban volt, csak 15 lépcső, és igaz, hogy csak egy hét után találtam meg, mert takarta egy oszlop, de ott volt az az 15 lépcsőnyi mozgólépcső, hogy akinek kell…

dukeekud 2017.04.15. 21:36:32

Nincs a listaban a 8-as is csak erinti, az jarmuveken valo alkoholizalas.

Na ezt viszont egyertelmuen TILTANI ES BUNTETNI KELLENE. A kamerak kepei alapjan, minimum szabalyserteskent kene kezelni.
Felhaborito hogy egy csomo szociopata taho, egyszeruen kocsmakent hasznalja a milliardokert vett jarmuveket.
Peldaul az 1-es villamos vonalara gondolok, az ilyet tenyleg a helyszinen tarkon lonem, aki a jarmuvon pial.

UNDORITO es felhaborito ahogy ezek az allatok ott buzolognek az uvegeikkel, dobozaikkal, meg a cigaretas tahonal is gusztustalanabb.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.04.15. 21:36:36

A sok mozgólépcsőn szaladgáló 5 másodpercet nyerő majom, az idegesítő

Ray2 2017.04.15. 21:36:51

@Jottó: Nem vagyunk állatok, 1 órát simán ki kell bírni zabálás nélkül reggel/délben/este. Az utcán tömközön evés alapvetően elég nagy illetlenség. A halálom hogy bárhol felszállok egy buszra Magyarországon és 10 percen belül fasírtszag van. Kiemelten igaz a távolsági buszokra.

Ray2 2017.04.15. 21:37:00

Jujj, végre nyuggertéma!

+2: le/felszállásnál a felszállók nem húzódnak az ajtó két oldalára, hanem totál szemben állnak a nyíló ajtóval. Állítom, a 4-6-oson 10 percet lehetne nyerni a menetidőn ha széthúzódna a nép
+3: mozgólépcsőn balra állás: olyankor jogos lenne, amikor totál tömött az állomás, mert a jobbra tartás rohadtul felgyűri a tömeget a megállóban. Szóval álljunk jobbra, de ne mindig,
+4: megállókban egy helyben tömörülés: a metrószerelvény vagy 80 m hosszú, mégis a legtöbb állomáson kábé egy 15 m-es szakaszon tömörül az utasok 80%-a.

Isten... 2017.04.15. 21:58:10

Egy listaban roviden erthetoen osszekene irni a legfontosabb 5-10 utazasi ajanlast, tanacsot, es kinyomtatva ezer szamra kiragasztani buszokra villamosokra, hagy olvasgassak a bunkok.

Tökönrúgott Feleségek 2017.04.15. 23:23:37

és mikor elkezdik szőlőzsírozni a szájukat. spec ettől én hányingert kapok :(

Hajdú Peter 2017.04.16. 01:23:42

@Tökönrúgott Feleségek:
Amellett hogy, gusztustalan, azt se tudom azt miert csinaljak. Az valami kenyszerbetegseg ? Ilyen oralisfixacio ?

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2017.04.16. 10:30:44

Ha a mozgólépcsőn mozogni kell(ene), akkor maga a lépcső minek mozog? Nem hiszem el, hogy a sok lusta, tévé előtt döglő embernek pont a mozgólépcsőn támad őrült nagy mozoghatnékja, siethetnékje, pláne amikor látom, hogy amint le vagy felér, kényelmes tempóban sétál tova.
Én speciel azért állok balra, mert egyensúlyproblémáim vannak, amit a bal kézzel való kapaszkodással korrigálni tudok, de a jobbal nem (próbáltam).

SarahConnor 2017.04.16. 11:07:31

Velem egyszer történt meg, hogy nem tudtam leszállni a felszállók miatt. Hiába mondogattam, hogy "bocs, leszállnék!", tetem is egy lépést lefelé a lépcsőn, de ők csak néztek, mint borjú az új kapura és jöttek felfelé, a szatyraikkal visszanyomtak a busz belsejébe. A végén fennragadtam. Nagy tragédia nem történt, mert hazafelé mentem, nem késtem sehonnan és a következőnél leszálltam, de azóta úgy szállok le, mint egy tank :)

Az utazás közben a kedvenceim azok, akik a város legnagyobb hajtűkanyarában kijelentik, hogy leszállnak a következőnél és cseréljünk helyet (mert én közelebb állok az ajtóhoz). Mintha nem érne rá fél perc múlva, mikor a francos kanyart elhagytuk.

Vannak olyanok is, akik nyomakodnak, helyet keresnek. Abban a hitben, hogy csak el akar menni mellettem, kicsit elengedem a korlátot, hogy elférjen. Erre megáll előttem kényelmesen, letojva azt, hogy én nem fogok semmit, mert ő blokkolja. Az ilyeneket lehajítanám. Őket szépen el szoktam tolni az útból.

Különdíjasaim azok, akik a következő megállóban leszállnának, ezért még az előtte lévő megállóban, záródáskor közvetlenül benyomják a jelzőgombot. Amire a buszvezető néha kinyitja az ajtót, mert azt hiszi, valaki fennmaradt vagy odazárt valamit. Akkor a bamba utas néz, hogy mi van, majd az ajtó záródáskor ismét gombot nyom. Nem ér rá elindulás után, a következő megállóig félúton, nem, neki még ott a megállóban állva gombot kell nyomnia.
Általában szórakoztatnak azok az emberek, akik versenysportágként fogják fel a jelzőgombot meg az ajtóhoz helyezkedést egy félig üres buszon.

MEDVE1978 2017.04.16. 18:50:34

1. Állj jobbra a mozgólépcsőn. Csúcsidőben egyértelmű baromság, hanyagolni kellene. Mondjuk 2 perc nyerhető vele és valóban lefelé veszélyes is.
2. Telefonálás: ez megint olyan dolog, hogy a kultúra változik. A harmincas években az úriember kalappal és sétapálcával szállt járműre és udvariasan köszönt. Ez idővel elkopott, mert a világ változik. A telefon egyszerűen a mindennapok részévé vált, egy BKV-s járaton általában legalább az utazók fele azt nyomogatja. És valóban egy része telefonál, mert lényegében erre lenne való a készülék. Én is szoktam, ezt lehet diszkréten és civilizáltan is tenni, nem a baszást kell megbeszélni. De a másik oldala is gáz, túlzás, ha a másik utas éppen a meditációjában, a panoráma élvezésében stb. érzi magát megzavarva, azért mert én éppen egy fontos hívást bonyolítok.
3. Felszállók. Ez az első ajtós helyzettel sokkal rosszabb lett, egy csomó járaton. Tömörülnek fel az emberek a buszra, amin a legkisebb hely pont az első ajtónál van. Ráadásul ez jelentős kellemetlenséget okoz akkor is, ha pont az első ajtónál ülsz le és utána le akarsz szállni a tömött buszon, keresztül kell vágnod a középsőig. Szerintem pont ezért hülyeség, hogy az első ajtós buszokon az első ajtókon megszüntették a leszállási lehetőséget.
4. Piás emberek - dohányosok - bolondok - hajléktalanok. A piások ritkán zavarnak, de volt már egy pár alkalom, amikor egy egész társaság hangosan piált és mulatozott a metrón. Ez megértem, hogy zavaró tud lenni. Ennek a súlyosbított változata a cigizés a metrón, többször láttam már, általában elég antiszociális, szakadt fiataloktól. Bolondok és hajléktalanok téma is viszonylag gyakran előjött. Rengetegszer van büdös hajléktalan és sajnos sokszor különböző agresszivitási fokozatú bolond is. Ma a 17-es villamoson utaztam a kisfiammal, amikor leszálltunk egy meglehetősen koszos hajléktalan állta el az út 2/3-át, egy hatalmas kb.1,7*50*30 papírdobozzal, ami teljesen csurig volt hulladékpapírral. Szerencsére ez sem láthatóan bolond, sem agresszív nem volt, de már láttam fiatal lányokat zaklató hajléktalant, aki elől mindenki menekült a buszról, annyira büdös volt.
5. Külső székre ülés. Én is szoktam (190 cm és 110 kg vagyok). Az egyszerű ok, hogy a belső széken nem nagyon fér be a lábam.

mandyedi · http://mandyedi.wordpress.com 2017.04.16. 19:53:53

@élhetetlen: igen, pont erre akartam rávilágítani, hogy vannak akik szívesen gyalogolnak fel, de ha mi ,,sportolók" idióták vagyunk, akkor a mi szemszögünkből meg mások kényelmesek, netán lusták? A mostani megoldás szerintem egy kompromisszum. Azzal se nyernénk olyan sokat, ha párosával állnák be. Most komolyan, azt a pár percet felezzük?

élhetetlen 2017.04.16. 20:08:28

@aerial: Csak annyit írtam, hogy nem mindenki csak lusta, aki nem tud lépcsőzni.

élhetetlen 2017.04.16. 20:25:26

@Ray2: „Jujj, végre nyuggertéma!”. Reméljük, hogy megéred azt a kort, és akkor megértesz pár dolgot. Hú, a nyanya hogy fut az első ülőhelyig. Ugye, megvan. Ez van, egy métert, míg áll a jármű, és is tudok, ha nem is futni, de sietni vízszintesen. De, ha le tudja letenni a seggét, akkor jó, de már az indulás, kanyarodás, fékezés okozta torziót vagy bírja a térde, vagy nem. Én már láttam villamos fékezésnél egy kupacba esett öt fiatalt, ők felálltak, az öreg egy ilyenben összetörik. Ez van. Nem megy beljebb az ajtótól? Hát, ha elindult a jármű, már biztosan nem. Örül, hogy megkapaszkodott, ha már nem talált elérhető ülőhelyet, de nem fog a mozgó járművön vándorolni. Ennyi.

savrola 2017.04.16. 21:20:26

"Ha a mozgólépcsőn mozogni kell(ene), akkor maga a lépcső minek mozog?" Meglehetősen ostoba és korlátolt felfogás azon kiakadni, hogy valaki sietni merészel a mozgólépcsőn. Nem azt a 45 másodpercet, 1 percet nyeri vele, amivel hamarabb felér, hanem mondjuk átszállásonként 3-4 percet, amivel előbbi járatot ér el. Sőt, pl. az én esetemben, akár 20 percet is bukhatok, mert álldogálok a mozgólépcsőn. Konkrétan: a lakóhelyem és a munkahelyem a város két végében van. Ideális esetben tömegközlekedéssel 1 óra, 2 vagy 3 átszállással. Az utsó átszállásnál még van 7-800m séta. Van olyan opció, hogy 1 átszállás, na az 10 perccel hosszabb, a séta a végén ugyanúgy megvan. Na most, ha én lekésem az utolsó átszállást, akkor is min. 18-20 perc a következő járat csúcsidőben (!!!) és akkor 8 helyett, 8:20-ra érek be. Úgyhogy helyettem senki ne akarja eldönteni, hogy siessek-e a mozgólépcsőn vagy sem. A legnagyobb baj egyébként nem a jobbra tartással van, hanem azzal, hogy csúcsidőben 3 vagy 4 mozgólépcsőből csak 1 megy felfelé. Ez leginkább a Nyugatinál szembetűnő, mikor 17:55-kor kígyózik a sor, mert csak egy lépcső megy felfelé mindkét irányba (legalábbis mikor ott laktam még így volt...), és elég gyakran ér be két metró egyszerre, vagy kis különbséggel. Szóval aki ráér álldogálni a mozgólépcsőn, az álljon csak jobbra, ne akadályozza azt, aki sietne. A mozgólépcső alján való várakozás max. 5-10 mp, és ki lehet kerülni a sort, azt be lehet hozni felfelé a lépcsőn. Azért, mert te ráérsz, ne akarj kib.szni másokkal, miközben azt hiszed, hogy az csak úri passióból lépdel felfelé a mozgólépcsőn. Semmi közöd hozzá, siet, engedd el.

savrola 2017.04.17. 10:08:33

@enpera: Te valami MÁV szóvivő vagy alkalmazott lehetsz... Azok szoktak ilyen típusú "megoldásokat" kitalálni, ha 30-40 perceket késik a vonat. Mert az ugye elő sem fordulhat, hogy valamelyik bkv járat elakad, a buszsofőr nem tartja a menetrendet, egy gyökér autós keresztbe parkol a villamossíneken, a belvárosban akadályozza a trolit... Én is tudok a tiédhez hasonló tanácsot osztogatni: ha ennyire nehezedre esik jobboldalra állni a mozgólépcsőn, akkor inkább ne használd, menj felszíni közlekedéssel!

óðinn 2017.04.17. 13:43:21

A legjobb a 2. pont halmazati esete, amikor felszáll valaki a járműre, de ott is marad az ajtóban a következő 8-10 megállóra, és még a kapaszkodót sem engedi el. Még a megállóban, az utascsere idejére sem.

ze11 2017.04.17. 14:37:58

@MEDVE1978: Adott megállóban 2 perc, ebből adódóan egy járattal korábban tovább indulva ez már 5-8 perc, ha még egy átszállás van, akkor a végére 15-20 perc is kikerekedhet belőle.
Ha meg vonatra száll át az illető, akkot alapból jóval több a különbség.
Ami meg a listából kimaradt, az a banyatankkal buszhoz sprintben verhetetlen nyanyák hada, akik persze a buszra felnyomakodva állni sem bírnak, mert rohadtul fáj a lábuk, és nekik dukál a mindenkin (csomagon, lábakon) átrángatott banyatankkal az ülőhely.

ze11 2017.04.17. 14:44:10

@savrola: Ráadásul egy vasúti átszállásnál nem csak 5-8 perc a követési idő, hanem jó esetben 30-60 perc... Sajnos a mozgólépcsők száma és rendelkezésre állása nem követte le a forgalom növekedését.
Egyébiránt az átlag gyalogos tempója Bp.-en valahol a csirízbe nyomott köszvényes csiga száguldásához áll közel még síkon is, úgyhogy nem csoda, hogy a lépcsőn egy lépésnyit megtenni borsasztóan pazarlónak és fölöslegesnek tartják. De ahol a félemeletre is lifttel mennek fel, ott nehéz bármit is elérni...

arsenal71 2017.04.17. 15:53:40

@aerial: A lépcsőzéses az egyik legegészségtelenebb ízületgyilkoló tevékenység. Ha teheted, ne lépcsőzzél. De semmiképpen ne szóld meg azokat, akik nem lépcsőznek, mert okosak vagy már kopott az ízületük.
A mozgólépcsők már méretezésük miatt sem alkalmasak a kényelmes lépcsőzésre.

arsenal71 2017.04.17. 15:58:42

@nyu: Az a pár "idióta" éppen rohan a munkahelyére, mert az utolsó pillanatban a gyerekkel gondja volt, vagy lerobbant a busz, vagy semmi közünk miért. Minden idiótának tudomásul kell venni, hogy más is van a világon. Kulturált országokban ez megoldható, Magyarországon miért nem? Senki nem kéri a jobboldalra állást, ha torlódás van a mozgólépcsőnél. Lehet mindent ostobán és okosan csinálni, csak másokat semmibe venni nem szabad.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.04.17. 19:20:56

@savrola: te 1-2 perceken rinyálsz. Tipikus butapesti mindentazonnali hülyegyerek.
Amúgy sosem volt vagy lesz közöm semmilyen közlekedési társasághoz.

savrola 2017.04.18. 09:01:37

@enpera: Vagy fizetett troll vagy, vagy funkcionális analfabéta. Szerintem világosan leírtam, hogy nem csak arról 1-2 perc időnyereségről van szó, amit a mozgólépcsőn elérsz. Amúgy nyugodtan lehetne közöd a MÁV-hoz vagy BKV-hoz, pont olyan korlátolt és ostoba vagy, mint némelyik díszpéldányuk...

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.04.18. 14:49:14

@savrola: akkor majd szépen elindulsz időben, nem 1-2 perces limiteket adsz meg

Cirrus 2017.04.19. 00:48:24

Mi van, ha valaki nem azért gyalogol a mozgólépcsőn, mert siet, hanem mert ahhoz van kedve, és nem megy neki senkinek? Főleg annak nem, aki csak a jobb oldalon áll... az miért zavar egyeseket? Mert megelőz, és hogy jön ahhoz ez a majom? Akit zavar, beállhat egy kicsit mozogni. Napról napra könnyebb lesz. Az meg hülyeség, hogy gyilkolja az ízületeket.

savrola 2017.04.19. 20:39:02

@enpera: Annyira korlátolt vagy, hogy azon csodálkozom, hogy megtanultál írni-olvasni és nem ragadtál meg a kifestőknél... Az megvan, hogy hiába indulok el időben nem mindig rajtam múlik? Te meg majd félre állsz szépen, ha nem, akkor kikerüllek.

nagyfavor 2017.05.03. 02:52:26

A mozgólépcsőn jobbra állással nagy tömeg esetén az a baj, hogy a teljes utasközönség kétszer olyan lassan halad fel vagy le, látványosan rossz megoldás. Csúcsidőn kívül kéne csak létjogosultságának lennie. Aki valamiféle sebességirigységet vél ebben felfedezni, az figyelje már meg mennyi idő mire felér az utolsó is ember is a lépcsőre ilyenkor. Kétsorosan már lehet a háromnegyedénél lenne, főképp mivel a jobbra-rendeződés közben még több szünet képződik két utas között a "kínosan ügyeljünk ne álljunk az útba korrektség" miatt. A "lefelé balesetveszélyes"-ben is lehet valami.

A másik kedvencem a lassú jármű tábla nélkül érkező, főleg nyugdíjasok, vagy extrán ráérősek. Már messziről kiszúrom, és hagyok is több lépcső helyet - pont a fent említett problémát generálva- de nem véletlenül... Ugyanis ez a típus megáll a mozgólépcső tetején vagy az alján, attól függően fel vagy le haladt vele addig és szép lassan, mint aki jól végezte dolgát tovább baktat gyökkettővel, szinte rükvercben haladva. Ha mögötte vagy ilyenkor beindul a veszélyjelző sziréna benned, hogy mikor fog a sarkadra lépni - vagy Te az övére - , vagy simán eltaposni a mögötted érkező utánpótlás akiket - ehhez képest - villámsebesen szállít mögéd a futószalag.
Minősített esete amikor lelép a lépcső utolsó fokáról (akarom mondani levánszorog) és megáll, hogy körülnézzen, hogy akkor most merre is van, hova is kéne tovahaladnia, miközben hátulról meglepi valaki... aztán a többi pártucat feltorlódva egy nagy stócba rendeződne ha nem figyel senki közülük erre, a közlekedési (lélekjelenléti) szempontból leggyengébb láncszemre, a szuicid nyögdíjasra.
süti beállítások módosítása